شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ۴.۵ میلیارد دلار، درآمد پسته رفسنجان در ۱۲ سال گذشته

۴.۵ میلیارد دلار، درآمد پسته رفسنجان در ۱۲ سال گذشته

کد خبر: 1646

 فرماندار شهرستان رفسنجان خواستار اصلاح مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب شد و گفت: در ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۴ و نیم میلیارد دلار درآمد تولید پسته رفسنجان بوده و به ازای هر مترمکعب آب یک دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

رخدادشهر: حسین رضایی در مراسم جشن ملی پسته با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: رفسنجان یک شهرستان کشاورزی است و بالای ۸۰ درصد اقتصاد آن را بخش کشاورزی و تولید پسته تشکیل می‌دهد. نزدیک به سه نسل  و حدود صد سال است که در رفسنجان به تولید پسته پرداخته می‌شود.

وی بیان کرد: ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳۲۰ هزار نفری شهرستان رفسنجان در تولید پسته اشتغال دارند و بطور مستقیم از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۴ و نیم میلیارد دلار درآمد تولید پسته شهرستان رفسنجان بوده و به ازای هر مترمکعب آب یک دلار ارزآوری برای کشور داشته است. ضمن آنکه حدود ۶۱۱ هزار تن محصول در ۱۲ سال گذشته تولید شده است.

رضایی با اشاره به استقرار پژوهشکده ملی پسته در رفسنجان، افزود: رفسنجان متاسفانه دو سال است که درگیر تغییرات شدید اقلیمی شده است. بحث سرمازدگی، گرمازدگی شدید را داشتیم که حال کشاورزان خوب نیست و احتیاج به کمک دارند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به دلایل انتخاب جوادیه فلاح برای برگزاری جشن ملی پسته، گفت: در ۱۰ سال گذشته پنج تا شش تولیدکننده نمونه کشوری از این منطقه بوده‌اند و رکوردهای آنها یک سال در میان زده می‌شود. حتی رکوردهایی در این منطقه شکسته می‌شود که رکورد تولید پسته در کالیفرنیا را نیز شکسته لذا برازنده شهر جوادیه فلاح است که مکان جشن ملی را اینجا انتخاب کنیم.

رضایی با بیان اینکه ۲۰ درصد از سطح زیرکشت باغات پسته کشور در رفسنجان وجود دارد اما ۲۴ تا ۳۴ درصد تولید پسته کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این ویژگی‌ها سبب شده که ثبت ملی پسته شش سال قبل در رفسنجان انجام شود.

فرماندار رفسنجان در ادامه به مشکلات تولید پسته اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین این مشکلات تغییرات اقلیمی شدید است. در دو سال گذشته درگیر مسئله سرمازدگی شدیم و تولید ۹۰ هزار تنی پسته در سال ۹۹ به زیر ۴ هزار تن کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کاهش شدید منابع آبی رفسنجان از نظر کمی و کیفی از دیگر مشکلات پیش‌ روی کشاورزان است. شوری آب بالا رفته و در همین منطقه جوادیه فلاح میانگین شوری چاه‌های کشاورزی روی ۹ تا ۱۰ هزار است و با این حجم شوری هیچ محصولی غیر از پسته نمی‌توانیم تولید کنیم. میانگین چاه‌های کشاورزی رفسنجان بالای ۸۰ نفر مالکیت دارند و این موضوع مقداری کار را برای مدیریت کلان در باغداری سخت کرده است.

رضایی تصریح کرد: مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب امکان جابجایی آب را به کشاورزان نمی‌دهد و در ۶۰ درصد موارد اگر انجام می‌شد راندمان تولید بالاتر می‌رفت.

فرماندار رفسنجان عنوان کرد: با این شوری‌های آب با مخالفت‌های زیست محیطی با آب‌شیرین‌کن‌ها روبرو هستیم که مجوز آن را نمی‌دهند. هر چاه بطور متوسط ۸۰ هکتار زمین را شور می‌کند اما در حد یک هکتار با یک استخر می‌توانیم پساب آب‌های شور را جمع‌آوری و از آنها استفاده‌های دیگری در صنعت ببریم.

رضایی قبوض سنگین برق را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان رفسنجان دانست و افزود: بخاطر تعدیل پروانه چاه‌ها پروانه هر چاه را ۲۵ تا ۴۰ درصد کم کرده‌اند و باعث شده تجاوز از قدرت در قبوض برق نشان داده شود و مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان ایجاد کند.

وی به مشکلات جدی در حوزه صادرات پسته نیز اشاره و بیان کرد: در سال ۹۷ بانک مرکزی بحث پیمان‌سپاری ارزی را اجرا کرد و صادرکنندگان خوشنام ما را از عرصه صادرات حذف کردند.

وی توسعه گلخانه‌ها را یکی از راه‌ها برای توسعه کشت‌های جایگزین در رفسنجان برشمرد و افزود: اگر ۲۰۰۰ هکتار از ۸۰ هزار هکتار باغات پسته رفسنجان زیر پوشش گلخانه قرار گیرد ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد.

ایسنا نوشت، رضایی به سیل اخیر در رفسنجان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سیل اخیر ۱۰ هزار هکتار باغات پسته را نابود کرد و در هر هکتار حدودا ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هزینه برای باغداران به جا گذاشته و جبران خسارتی هنوز صورت نگرفته است.

فرماندار رفسنجان استمهال وام‌های کشاورزی را نیز مطالبه کرد و گفت: در حالی که سررسید وام‌های کشاورزان از مرداد به بعد می‌رسد هنوز تسهیلاتی نگرفته‌اند. صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی اگر به صورت شهرستانی ایجاد شوند می‌توانند یک سال راه‌گشا باشند و کشاورزان را نجات دهند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
رفسنجان, پسته, جهاد کشاورزی
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید