شنبه، 15 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » بیابان زایی، سه برابر بیابان زدایی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

بیابان زایی، سه برابر بیابان زدایی

کد خبر: 1416

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور: میزان بیابان زایی در ایران یک میلیون هکتار و نرخ بیابان زدایی نیز یک سوم آن، یعنی 300 هزار هکتار است.

رخدادشهر: نوبخت،رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ارومیه با بیان اینکه باید  پوشش گیاهی در بالا دست آذربایجان غربی تقویت شود، گفت: مراتع بالا دست در این استان از دست رفته است و آبهای بررسی شده نشانگر فرسایش شدید خاک است.

نوبخت با اشاره به وسعت ۲۰ هزار هکتاری مناطق بیابانی در آذربایجان غربی گفت: میزان بیابان زایی یکی از مهمترین بحران های طبیعت ایران است که به یک میلیون هکتار می رسد و این در حالیست که نرخ بیابان زدایی ۳۰۰ هزار هکتار است و این یعنی میزان بیابان زایی سه برابر بیابان زدایی است.

صدا و سیما نوشت، وی با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک کشور ۱۶.۵ تن در هکتار و میانگین کشوری ۶ تا ۶.۵ تن در هکتار است، ادامه داد: در طی بازدیدهایی که از مسیر سلماس به ارومیه انجام شده است متوسط فرسایش در این استان بالا تخمین زده می شود و نیازمند یک مطالعه واقعی است و لازم است با هدف ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی در بالادست ها از فرسایش بیش از حد خاک در آذربایجان غربی جلوگیری کرد. 

عباسعلی نوبخت افزود: تبخیر بالای روزانه در دریاچه ارومیه بالاست و با توجه به اجرای طرح آبیاری بارانی در زمین‌های اطراف دریاچه و شدت تبخیر و نیز مصرف آب‌های زیرزمینی می‌توان انتظار وقوع ریزگردهای نمکی را برای ارومیه و شهروندان تبریزی در آینده داشت. رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به مطالعات انجام شده درزمینه دریاچه ارومیه اضافه کرد: این دریاچه از نظر زمین شناسی گودالی بزرگ است که با سد سازی اختلال در روند آزادسازی ابهای رودخانه ها انجام شد.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید