یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » لهیب سودجویی بر اراضی تالابی گیلان

لهیب سودجویی بر اراضی تالابی گیلان

کد خبر: 1361

 بار دیگر لهیب آتش سودجویی و منفعت طلبی بر جان تالاب‌های گیلان افتاد و مسئولان متولی خسته و مضطرب یک به یک خبر مهار آتش در تالاب های انزلی، امیر کلایه لاهیجان و پارک ملی بوجاق - تنها پارک ملی، خشکی، دریایی کشور- را اعلام کردند.

رخدادشهر: گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن معادل ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.
تالاب بین المللی انزلی در محدوده چراغ پشتان از بامداد روز جمعه اسیر شعله‌های آتش شد و نداشتن دسترسی به محل آتش‌سوزی، اطفاء حریق در این منطقه را با مشکل مواجه کرده بود اما پس از ۲۰ ساعت آتش توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و بالگردهای آبپاشی که از سایر استان‌ها توسط مدیریت بحران کشور تامین شده بودند روبه خاموشی گذاشت و با دستور قضایی عامل آتش افروزی در حدود ۴۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی در منطقه چراغ پشتان این شهر بندری دستگیر شد.

 مهار آتش تالاب امیر کلایه لاهیجان

پس از مهار آتش سوزی در تالاب انزلی خبر مهار آتش در تالاب امیر کلایه اعلام شد.
تالاب امیرکلایه در بخش رودبنه در شمال لاهیجان و در ۲۸ کیلومتری شمال غربی لنگرود در نزدیکی جاده بندر کیاشهر (حسن کیاده) به لنگرود قرار دارد و با مساحت یک هزار و ۲۳۰هکتار در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی‌اش به سال ۱۳۵۴ در فهرست ۱۹ تالاب ایران ثبت بین‌المللی شد.  
به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لاهیجان گفت: آتش سوزی در ضلع جنوب شرقی حاشیه تالاب بین المللی لاهیجان واقع در روستای ناصرکیاده و تی‌تی‌پریزاد اتفاق افتاد که مأموران پاسگاه محیط‌بانی امیرکلایه لاهیجان به همراه نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان، هلال احمر و آتش نشانی این شهرستان به موقع در محل حاضر شدند.  
علی امیری افزود: با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست گیلان و سایر دستگاه های امدادی و با اعزام بالگرد اطفا حریق، آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی امیر کلایه به طور کامل تحت کنترل درآمد و محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست گیلان همچنان در حال پایش شبانه‌روزی منطقه بوده و سایر دستگاه‌ها نیز پای کار هستند.

وی اظهار داشت: برای مهار آتش در تالاب یاد شده به دلیل عدم دسترسی به شعله‌های آتش، آتش سوزی ادامه یافت که به دستور فوری مدیرکل حفاظت محیط زیست تمامی روسا و ماموران یگان حفاظت محیط زیست از شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود، سیاهکل، آستانه اشرفیه، لاهیجان، پارک ملی بوجاق و یگان حفاظت محیط زیست استان برای کمک به اطفا حریق در منطقه حاضر شدند و به همراه نیروهای آتش نشانی، منابع طبیعی، هلال احمر، دهیاری، بخشداری، سپاه و بسیج برای کنترل آتش و  اطفای حریق تلاش کردند.
امیری افزود: برخی افراد سودجو برای تصرف اراضی تالابی، آتش سوزی عمدی راه می‌اندازند که باتوجه به بازدید میدانی رییس کل دادگستری، دستور قاطع مبنی بر پیگیری های لازم و تحقیقات برای شناسایی متخلفان درحال انجام است.
وی افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گیلان علی رغم کنترل کامل حریق همچنان بصورت شبانه روزی در حال پایش منطقه هستند و َسایر دستگاه ها نیز پای کار هستند.

  

مهار آتش سوزی در پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق یکی از مهمترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تنها پارک ملی خشکی - دریایی کشور در نزدیکی کیاشهر واقع در شرق گیلان با توجه به ثبت آن در کنواسیون رامسر از اهمیت اکولوژیکی بسیار بالایی به لحاظ تنوع گونه ای برخوردار است.
حضور هر ساله تعداد کثیری از پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت، پارک ملی بوجاق را بعنوان یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد و مهم در سطح ملی و همچنین بین المللی مطرح نموده و آن را دارای بالاترین درجه حفاظتی کرده است.
پس از اعلام مهار آتش در تالاب انزلی و در هنگامه دریافت خبر از وضعیت مهار آتش در تالاب امیر کلایه لاهیجان مدیر روابط عمومی و رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مهار آتش در پارک ملی بوجاق خبر داد.

علی اصغر روشنی با بیان اینکه سودجویان معمولا به قصد تصرف، تصاحب و وسعت دادن به زمین در روزهای تعطیل اقدام به آتش زدن عمدی اراضی تالابی می کنند،  گرمای شدید هوا و احتمال دخالت عوامل انسانی را از دلایل بروز آتش سوزی در پارک بوجاق اعلام کرد و از مردم  درخواست کرد در صورت بروز چنین حوادثی مراتب را فوری به اداره محیط زیست با شماره ۱۵۴۰ اطلاع رسانی کنند.
گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن یعنی ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.
تالاب‌های استان، زیستگاه مناسبی برای بیش از ۶۰ گونه ماهی فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب‌ها با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبرو می‌شوند.
اگر چه تالاب انزلی سال‌ها با خطر خشک شدن، هجوم گونه مهاجم سنبل آبی و انواع فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کند و تاب می‌آورد اما این روزها شاهد درد مضاعفی بر پیکر این پهنه طبیعی هستیم درد ناشی از حریق سودجویان که برای منافع اقتصادی آتش به جان طبیعت زده اند.

 
اولین آتش سوزی در تالاب انزلی در سال ۱۴۰۱ در ۳۱ تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستای «کوچک‌محله» طعمه حریق کرد و این دومین آتش سوزی در سال جاری در تالاب انزلی است.
ایرنا نوشت، تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده، روستاهای طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق‌ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.  
 در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار  از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

انتهای پیام/ 

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید