جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » هدف‌گذاری کمیته امداد برای ایجاد ۵۰۰ هزار اشتغال/ خروج ٧٠٠ هزار خانوار از پوشش با توانمندسازی

رئیس کمیته امداد امام خمینی:

هدف‌گذاری کمیته امداد برای ایجاد ۵۰۰ هزار اشتغال/ خروج ٧٠٠ هزار خانوار از پوشش با توانمندسازی

کد خبر: 1308

 رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از هدف‌گذاری این کمیته برای ایجاد ۵۰۰ هزار اشتغال در سال جاری خبر داد و گفت: مأموریت اصلی این کمیته، توانمندسازی محرومان و نیازمندان است.

رخدادشهر: سیدمرتضی بختیاری روز دوشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه که تحت عنوان «تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات به مددجویان کمیته امداد امام خمینی» برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت، افزود: در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام شده و از سال ٧۴ تا ٩٨، بیش از ٧٠٠ هزار خانوار به دلیل توانمندسازی از پوشش کمیته خارج شده و به خودکفایی رسیده‌اند.

وی اظهارداشت: کمیته امداد با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در صندوق صدقات و... حمایت‌های مالی را بر سفره نیازمندان پهن می‌کند، اما تمرکز این مجموعه بر توانمندسازی خانواده‌های نیازمندان است. اول مردادماه ١٣٩٨ نیز مقام معظم رهبری به صورت صریح از کمیته امداد امام خمینی توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات را درخواست داشت و بر این اساس، این اولویت در صدر برنامه‌های کمیته امداد قرار گرفت.

وی تأکید کرد: در این راستا، بیماران سخت و صعب‌العلاج و سالمندان را نیز نباید رها کرد، اما نوکری این جمعیت هم باید عزت‌مندانه باشد. در کمک به این گروه‌ها نباید منت گذاشته و تمامی این حمایت‌ها وظیفه است.  

رئیس کمیته امداد در ادامه اشتغال، مسکن، طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی با هدف خودکفایی نیازمندان را از مولفه‌های توانمندسازی عنوان و اظهار کرد: با همراهی بانک‌های عامل در سال ١۴٠٠، ٣٠٠ هزار اشتغال ایجاد شد و امسال نیز فراهم‌سازی ۵۰۰ هزار اشتغال برای مددجویان پیش‌بینی شده است؛ که از این میزان ۵۰ درصد برای غیرمددجویان و ۵۰ درصد برای مددجویان تحت حمایت و اولویت نیز طبیعتا با جمعیت تحت پوشش است.  

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد سرپرستان خانوار در جمعیت تحت پوشش بانوان بوده و بنابراین راهبرد کمیته امداد در اشتغال خانگی نیز متمرکز بر ایجاد و راه‌اندازی مشاغل خانگی (در منزل) به جهت حفظ و صیانت از نقش و وظایف مادری است.  

بختیاری همچنین یادآور شد: ١٨ فروردین ماه نیز با ابلاغ بودجه کل کشور، ٢۵ هزار میلیارد تومان در راستای تسهیلات اشتغال قرض‌الحسنه و ١٠ هزار میلیارد تومان برای سازمان بهزیستی کشور درنظر گرفته و به بانک‌های عامل ابلاغ شد.  

وی افزود: از ٢۵ هزار میلیارد تومان نیز اجازه داده شد، ۵ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت وام به مددجویان شده و سقف وام این جمعیت به ٣٠٠ میلیون تومان برسد.
 

وی با اشاره به افزایش سهم کمیته امداد خاطرنشان کرد: تسهیلات خرد برابر با ١۴٠ هزار میلیارد ریال بوده و در معیشت این جمعیت تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

ایجاد ٣٠١ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد 

مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی نیز در ادامه این نشست با اشاره به عملکرد این کمیته در این حوزه گفت: توانمندسازی نیازمندان از اولویت‌های اصلی کمیته امداد و تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و راهکار اصلی جهت این توانمندسازی اشتغال است.

وی افزود: سالانه ایجاد ٧٠ هزار فرصت شغلی نیز از تعهدات کمیته امداد و در حقیقت روش جلوگیری از فقر هم ایجاد اشتغال است. 

وی توضیح داد: سال گذشته هم این کمیته ٣٠١ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد و در تمامی این سال‌ها در حوزه اشتغال زایی برای محرومین، درصد تحقق مطلوبی داشته است. 

ایرنا نوشت، فیروزآبادی همچنین با اشاره به حوزه نظارت گفت: در زمینه نظارت بر ایجاد اشتغال هم ٣ مرحله دنبال می‌شود. نخست، از زمان تایید و پرداخت تسهیلات تا اجرا، حداقل ٣ مرتبه بازدید انجام می‌شود. در مرحله دوم، تا ۵ سال به طور متوسط سالانه یک‌بار مورد بررسی قرار گرفته و روند رکود و جریانات طرح بازدید می‌شود. 

وی افزود: در آغاز سال ١۴٠١، ٢۵ هزار طرح (از این ٣٠١ هزار فرصت شغلی) به‌صورت رندمی انتخاب شده و برای ۴١٠٠ طرح از تهران تیم نظارتی فرستاده و ٢٠ هزار مورد نیز برای استان‌ها ارسال و نزدیک به ٩٣ درصد صحت عملکرد برآورد شد.

کلید واژه ها:
کمیته امداد, اشتغال
دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید