جمعه، 27 مهر 1403
رخدادشهر » جامعه » محیط زیست » کمک به تاب‌‎آوری در برابر گرد و غبار با آگاهی بخشی و همکاری بین‌المللی

شعار روز جهانی مقابله با گرد و غبار با ابتکار ایران تعیین شد

کمک به تاب‌‎آوری در برابر گرد و غبار با آگاهی بخشی و همکاری بین‌المللی

کد خبر: 10913

 دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی مقابله با گرد و غبار به ابتکار ایران مشخص شده است، گفت: کمک به تاب‌آوری در برابر گرد و غبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدام دانش پایه به عنوان شعار این روز بین‌المللی تعیین شده است.

رخدادشهر: علی محمد طهماسبی بیرگانی افزود: قرار است مراسم روز جهانی مقابله با گرد و غبار شنبه ۲۳ تیرماه برابر با ۱۲ جولای با حضور سفرای خارجی و نمایندگان نهادهای بین‌المللی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود.

وی درباره نامگذاری این روز توضیح داد: به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، تقویم جهانی، ۱۲ جولای هر سال را به عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار تعیین کرد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

طهماسبی بیرگانی تاکید کرد: سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ ستاد ملی در گام اول نسبت به شناخت منشاهای داخلی و خارجی گرد و غبار اقدام و در گام دوم برنامه‌‎های عمل داخلی و خارجی را عملیاتی کرد که تعیین خسارت‌های گرد و غبار، دستور عمل اطلاع‌رسانی و سایر کارهای نرم افزاری از جمله این اقدامات بود.

وی افزود: در بعد خارجی از سال ۱۴۰۱ با دست پر به رایزنی با کشورهای همسایه پرداختیم و سپس همراه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به کشورهای عراق، سوریه، قطر امارت، کویت سفر کردیم.

دبیر ستاد ملی ‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: این اقدامات گسترده باعث شد تا در تیر ماه ۱۴۰۱ کنفرانس منطقه‌ای گرد و غبار با حضور ۱۱ کشور و ۶ نهاد بین المللی برگزار شود و در بیانیه نهایی به اشتراک گذاشتن برنامه‌های عمل زیر منطقه‌ای که ابتکار جمهوری اسلامی ایران بود، اضافه شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، وی تاکید کرد: ایجاد یک صندوق منطقه ای در خصوص پدیده گرد و غبار به پیشنهاد شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی بود و این پیشنهاد بعد از کنفرانس و بیانیه پایانی به سازمان ملل فرستاد شد.

طهماسبی بیرگانی گفت: ما در این زمینه پیشگام بوده و پیشنهاد دادیم تا ۱۲ جولای به عنوان روز جهانی مقابله با گرد و غبار تعیین و در این زمینه مکاتبات متعددی صورت گرفت و نمایندگان کشورمان در سازمان ملل متحد با تلاش فراوان موضوع را پیگیری و سرانجام در خرداد ماه ۱۴۰۲ این روز تحت عنوان روز جهانی مقابله با توفان های ماسه و گردوغبار به تصویب اعضا ملل متحد رسید.

انتهای پیام/

دسته بندی: جامعه / محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید