پنج شنبه، 14 تیر 1403
رخدادشهر » شهری » توسعه پالایشگاه با تمام قوانین موجود مغایر است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

توسعه پالایشگاه با تمام قوانین موجود مغایر است

کد خبر: 10875

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مبانی قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود، گفت: توسعه پالایشگاه با تمام قوانین موجود مغایر است.  

رخدادشهر: محمد نورصالحی اظهار کرد: توسعه پالایشگاه با تمام قوانین موجود مغایر است؛ پالایشگاه در شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و حال طرح توسعه چند صد هکتاری آن با توجیه تولید محصولات پاک بدتر است.

وی با اشاره به اینکه سبزترین صنعت هم اجازه ماندن و توسعه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان را ندارد، افزود: میزان عوارض دریافت شده از تمام صنایع اطراف اصفهان طی سه سال گذشته، از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در مجموع ۲۱۰ میلیارد تومان بود که این عدد باید بیش از ۲ هزار میلیارد تومان باشد.‌

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به صنایعی که آلاینده بودن آن‌ها محرز است، گفت: بسیاری از این صنایع از پرداخت عوارض آلایندگی شانه خالی می‌کنند، در حالی که این عوارض، خون‌بهای مردم است، بنابراین امیدوارم این صنایع از محدوده اصفهان خارج شوند و یک ریال عوارض ندهند.

وی تاکید کرد: اصل توسعه در شعاع ۵۰ کیلومتر خلاف قانون است، زیرا آلودگی‌هوا بر مردم پوشیده نیست و آن را با گوشت و پوست و استخوان احساس می‌کنند.

نورصالحی درباره عوارض آلایندگی افزود: قانونی وجود دارد تا مقدار عوارضی که باید پرداخت شود را محاسبه کند، همچنین مشخص می‌کند که این پول در چه جهتی هزینه شود، بنابراین شهرداری موظف است هر ریالی از محل عوارض آلایندگی دریافت کرد، آن را در جهت عکس آلودگی‌هوا و در راستای بهبود محیط زیست، توسعه حمل‌ونقل عمومی و توسعه فضای سبز خرج کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: سازمان‌های متولی به‌ویژه سازمان محیط زیست اقدامی در راستای مکلف کردن پالایشگاه برای خروج از شعاع ۵۰ کیلومتری، جلوگیری از توسعه و پرداخت عوارض آلایندگی نمی‌کنند.‌

نورصالحی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان سال‌ها است که از مسئولیت قانونی خود یعنی پرداخت عوارض کوتاهی می‌کند، همچنین به‌تازگی توافقی بین پالایشگاه و سازمان محیط زیست مبنی بر ۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌هزینه به زیرساخت‌های محیط زیست صورت گرفته که در شورای برنامه‌ریزی استان نیز مصوب شده است.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، وی گفت: قانون هوای پاک یک قانون محکم داخل کشور و مسئولیت آن با سازمان محیط زیست است، اما مبانی آن توسط این سازمان اجرا نمی‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ پیرو سفر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به اصفهان صورت‌جلسه‌ای تنظیم و طبق آن قرار شد از صندوق محیط زیست کشور ۵,۰۰۰ میلیارد تومان به پیشرفت سریع خط دو مترو، خرید ۱۰۰۰ اتوبوس برقی، تعویض ۲۰۰۰ تاکسی فرسوده و تبدیل ۱۰۰ هزار موتورسیکلت دیزلی به برقی کمک شود که هیچ‌کدام تا کنون محقق نشده است.

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید