جمعه، 1 تیر 1403
رخدادشهر » اقتصادی » کاهش ۷۰ درصدی تقاضای گل در یکسال/ جایگاه ۱۱۷ ایران در صادرات

کاهش ۷۰ درصدی تقاضای گل در یکسال/ جایگاه ۱۱۷ ایران در صادرات

کد خبر: 10797

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون تقاضا برای گل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته است.

رخدادشهر: غلامحسین سلطان محمدی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در شرحی از آخرین وضعیت تولید و صادرات انواع گل در ایران ارائه کرد و گفت: با کاهش قدرت خرید مردم گل از سبد خرید خانواده‌ها خارج شده و خرید آن تنها به مناسبات و مراسم‌ها اختصاص پیدا کرده است تا جایی که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون تقاضا برای گل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰درصد کاهش داشته است. 

وی افزود: در ۳۶۵ روز سال تنها ۶۵ روز تقاضا برای گل مطلوب است و ۱۵ روز از این ۶۵ روز تقاضا در اوج است که این ۱۵ روز شامل مناسبت‌هایی مانند روز مادر، روز پدر، ولنتاین و... می‌شود، در نتیجه در ۳۰۰ روز دیگر تقاضا برای گل و گیاه ضعیف است و در روزهایی مانند محرم و صفر، ماه رمضان و مناسبت‌هایی از این قبیل هم اصلا تقاضایی وجود ندارد، این در شرایطی است که چون گل کالایی ماندگار نیست تولیدکنندگان مجبور به حراج محصولات خود می‌شوند و این اقدام آنها را متضرر می‌کند.  

سلطان محمدی ادامه داد: سرانه مصرف برای گل و گیاه ایران در مقیاس جهانی پایین است؛ در کشورهای اروپایی سرانه خرید گل سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ شاخه در هر نفر است در حالی که این رقم در ایران ۱۵ تا ۲۰ شاخه است در نتیجه خرید سالانه کل کشور به طور متوسط برابر با حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون شاخه می‌شود در حالی سالانه حدود ۵ میلیارد شاخه گل در ایران تولید می‌شود و بنابراین در بازار گل ایران تعادل برقرار نیست. 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران درباره بازار گل‌ها و گیاهان آپارتمانی اظهار کرد: پیش از شیوع کرونا گیاهان آپارتمانی تنها در استان مازندران پرورش داده می‌شدند و به سراسر کشور توزیع می‌شدند اما با شیوع کرونا بسیاری از پرورش‌دهندگان گل‌های شاخه‌ای در تهران به پرورش گیاهان آپارتمانی روی آوردند تا جایی که امروز نیمی از گیاهان آپارتمانی تولیدی کشور در تهران پرورش می‌یابد و این اتفاق البته به مازاد گیاهان آپارتمانی در بازار ایران انجامیده است در حالی که چنانچه پیش‌تر اشاره کردم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تقاضا برای گل و گیاه پایین آمده است. 

سلطان محمدی تصریح کرد: با کاهش تقاضا و مازاد عرضه گل و گیاه در ایران تولیدکنندگان بنا دارند گل‌های خود را در بازارهای صادراتی بفروشند. در حال حاضر ارزش صادرات گل و گیاه ایران از ۲۰۰ میلیون دلار در سال بیشتر نمی‌شود و بیشتر این رقم هم در صادرات به عراق حاصل می‌شود. 

ایلنا نوشت، وی خاطرنشان کرد: ایران در حالی رتبه ۱۷ تولید گل و گیاه را در جهان دارد که جایگاه آن در صادرات ۱۱۷ است. دلیل اصلی ناکامی تولیدکنندگان ایرانی در صادرات این است که پیش از تولید بازار هدف را شناسایی نمی‌کنند و تولید خود را با نوع تقاضای بازار هدف هماهنگ نمی‌کنند؛ تولیدکنندگان گل و گیاه در ایران پیش از آنکه سلیقه مشتری را بسنجند، ابتدا تولید می‌کنند سپس به دنبال مشتری می‌گردند و به عبارت دیگر تولید آنها هدفمند نیست و توجه ندارند که سلیقه مشتریان گل و گیاه در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. 

 
انتهای پیام/

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید