جمعه، 28 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » تشکیل «تعاونی‌های روستایی» برای تولید و کشت نهال

تشکیل «تعاونی‌های روستایی» برای تولید و کشت نهال

کد خبر: 10556

  معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تعاونی‌های روستایی برای تولید و کشت نهال و همچنین کاشت و بهره‌برداری از نهال‌های تولیدشده شکل گرفته است.

رخدادشهر: حسن وحید معاون آبخیزداری درباره آخرین وضعیت اجرای برنامه «ترسیب کربن» در ایران که پیش از این با همکاری نهادهای بین‌المللی در قالب نهال‌کاری و توسعه پوشش گیاهی با هدف توانمندسازی جوامع روستایی و کاهش اثرات تغییر اقلیم در برخی مناطق کشورمان اجرا می‌شد، توضیح داد: اگرچه اکنون برنامه «ترسیب کربن» که هدف از آن کاهش دی‌اکسید کربن موجود در هوا به عنوان عامل اصلی بروز تغییرات اقلیمی با نهال‌کاری و حفظ پوشش گیاهی توسط جوامع محلی بود و راهکارهایی هم برای درآمدزایی روستاییان در آن در نظر گرفته شده بود، با همان عنوان سابق اجرایی نمی‌شود، اما همچنان برنامه‌هایی برای توانمندسازی جوامع محلی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پیگیری می‌شود.

وی افزود: مدیریت مشارکتی منابع طبیعی با همکاری جوامع محلی و روستایی، در واقع مدل بومی‌سازی‌شده همان برنامه بین‌المللی «ترسیب کربن» برای ایران است که هم‌اکنون در سطوح وسیع در استان‌های گوناگونی از جمله گلستان، مازندران،‌ خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و ... اجرا می‌شود که در این برنامه، فازهای مختلفی شامل اجرای برنامه‌های مشارکتی برای حفظ و احیای اکوسیستم‌ها و توسعه پوشش گیاهی و همچنین ارائه آموزش‌های حوزه منابع طبیعی به جوامع محلی و از همه مهمتر، اشتغالزایی برای روستاییان دنبال می‌شود.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: از جمله برنامه‌هایی که در قالب طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی اجرا می‌شود، جلب همکاری جوامع محلی در احیای اکوسیستم‌ها به‌ویژه در عرصه‌های تخریب‌یافته است که در این زمینه، با هدف توانمندسازی جوامع محلی، تعاونی‌های روستایی برای تولید و کشت نهال و همچنین کاشت و بهره‌برداری از نهال‌های تولیدشده شکل گرفته است. البته علاوه بر تعاونی‌ها، تشکل‌های مردمی که سازمان منابع طبیعی براساس بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه موظف به تشکیل آن‌هاست نیز در زمینه اجرای برنامه‌های مدیریت مشارکتی و توانمندسازی روستاییان فعالیت می‌کنند.

وحید با بیان این که صندوق‌های خرد اعتباری و همچنین صندوق‌های محلی بخش‌های کشاورزی و منابع طبیعی با ارائه تسهیلات ویژه از اجرای برنامه‌های تولید و کاشت نهال توسط جوامع روستایی حمایت می‌کنند، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر با همکاری تعاونی‌های روستایی و تشکل‌های مردمی حوزه منابع طبیعی، برنامه نهال‌کاری، مدیریت مشارکتی و احیای اکوسیستم‌های تخریب‌یافته در بیشتر مناطق کشور بخصوص مناطق بیابانی دنبال می‌شود و تقریبا در همه استان‌های بیابانی، یک یا چند منطقه به عنوان نقطه پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده است‌. 

ایلنا نوشت، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی تاکید کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران جزوی از اهداف برنامه کلی مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است، زیرا نهال‌کاری نقش موثری در جلوگیری از تخریب سرزمین و احیای اکوسیستم‌ها دارد، بنابراین کاشت و نگهداشت نهال با همکاری جوامع محلی، از جمله روش‌های اجرای برنامه مدیریت مشارکتی است که در قالب طرح کاشت یک میلیارد نهال دنبال می‌شود. 

وی در پایان تصریح کرد: توسعه پوشش گیاهی از جمله مهمترین راهکارهای ثابت‌شده برای کاهش اثرات تغییر اقلیم محسوب می‌شود، به همین دلیل است که دولت‌ها در سراسر جهان به دنبال جلب مشارکت مردم برای اجرای برنامه‌های نهال‌کاری و احیای سرزمین هستند. توسعه پوشش گیاهی همچنین به کاهش اثرات مخرب سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند و منجر به کم شدن اثرات اغلب مخاطرات طبیعی در حوضه‌های آبخیز کشور می‌شود. 

 
انتهای پیام/

کلید واژه ها:
کاشت نهال, منابع طبیعی
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید