این آشغال نیست!
مریم زندی در تازهترین نمایشگاه انفرادی خود با نگاهی فرمگرایانه بازنمایی از دپوی زبالههای شهری ارائه کرده است که در مواجههای تاویلگرایانه رابطهای انتقادی با جامعه مصرفی برقرار میکند اما چنین زیباییشناسی میتواند انزجار عطش میل به مصرف را به چالش کشد یا کارکردش همان سالنهای مُد است که این بار زبالهها نقش مدلهای رنگارنگ را ایفا میکنند.
رخدادشهر: نمایشگاه عکسهای مریم زندی عکاس پیشکسوت جمعه ۷ اردیبهشت در گالری دنا آغاز به کار کرد و تا 21 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
در متن این نمایشگاه چنین آمده است: اصلا چه فرق میکند که تصور مرکب ساخته شده در ذهن شما بعد از دیدن این آثار، اجزای اثر هنری است یا عناصر بازمانده از مصرفگرایی انسان بعد از مدرنیته یا ...
گویی روند دیالکتیکی تاریخ است که دهان باز کرده و با صدای رسا هر آنچه فرو داده است را تصویر میکند.
این یک آشغال نیست؟ پس چیست؟ مساله این است!
نگارش چنین بیانیهای تکلیف بیننده را با این نمایشگاه روشن میکند؛ مخاطب لنگ در هواست، وسط قرار دارد و امکان قضاوت دارد و ندارد، هر آنچه تصور کند، این نیست. و هر آنچه تصور کند آن است؛ گویی ذات هنر معاصر چنین است.
رولان بارت با اعلام مرگ نمادین هنرمند امکان پدیدار شدن معناهای متکثر را فراهم میآورد و امکان به عینیت درآمدن معانی در ادراک حسی مخاطب شکل می گیرد. زبالههای آثار زندی می تواند در هر کارکتری نقش ایفا کنند و معنا به کل در دست مخاطب است.
هنر معاصر خود را وامدار اندیشه فرمالیستی مدرن می داند و همچنین محصول تفکر التقاطی پست مدرن است ولی هیچکدام را اصل قرار نمی دهد تا با حذف مولف وارد مرحله تاویل شود و یک عنصر جدید یعنی مخاطب به هنر افزوده می شود که به تعداد بینندگان اثر معنا تولید می شود.
مخاطب در مواجهه با اثر معاصر تماشاگر صرف نیست بلکه تجربه گراست و هر اثر هنری امکانی برای اندیشه به تجربیات و راهی به ناخودآگاه است. اینجا ما با وضعیت بینابینی مواجه هستیم که در یک وضعیت متناقض شکل می گیرد.
زباله نیز به عنوان نشانه در آثار هنری سالهاست که دستمایه تولیدات هنری قرار دارد که مخاطب عموما تلاش میکند تا با بررسی نشانهها، عوامل حاضر در فرایند تولید و همچنین قواعد حاکم بر نشانهها را رمزگشایی کند.
رابطه هنر و زباله معمولا ارجاعاتی به تغییرات آب و هوا، جامعه مصرفی و شی وارگی و در نهایت تاثیرات انسان در سیاره زمین دارد و انباشت زبالهها به یک شیء هنری زیبا بدیل میشوند که به دلیل رنگ، بافت و فرم می تواند مورد ستایش بیننده قرار گیرد.
در نظام سرمایه داری که تولید زباله بخشی از رفاه تعریف می شود و تکامل سرمایه دارانه جوامع بشری همراه با ویران سازی محیط زیست بوده است، زباله به عنوان پسماند از زندگی بشر برای هنرمندان بسیار سمبلیک بوده است و فارغ از مسائل زیست محیطی ارجاعی به سبک زندگی ما داشته است که می توان ما به ازای مصرفی زدگی را در پسماندهای شهری مورد مطالعه قرار داد.
ایرنا نوشت، نمایشگاه عکسهای مریم زندی جمعه ۷ اردیبهشت در گالری دنا آغاز به کار کرد و تا 21 اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
گالری دنا در میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی بالاتر از طالقانی کوچه سوسن پلاک ۴ واقع شده است. گالری روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.
انتهای پیام/