سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » ۱۳ میلیون تومان سرانه حفاظت و مرمت هر بنای تاریخی!

معاون میراث فرهنگی اعلام کرد

۱۳ میلیون تومان سرانه حفاظت و مرمت هر بنای تاریخی!

کد خبر: 10485

معاون میراث ‌فرهنگی گفت: سرانه حفاظت و مرمت برای هر بنای تاریخی حدود ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

رخدادشهر: علی دارابی اظهار کرد: در ایران ۳۴ هزار و ۴۳۷ اثر ثبت ملی وجود دارد، که از این میان ۲۵۹۴ شیء، ۱۴۷۳۰ بنا، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳ بافت روستایی، ۱۹هزار و ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی را شامل می‌شود. در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال (معادل ۱۳ میلیون تومان) بوده است و همین‌طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال (معادل ۹۰۰ هزار تومان) بوده است، که واقعاً انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و میراث فرهنگی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه و اعتبارات باید نگهداری، حفظ و مرمت شود.

او ادامه داد: از این ۱۴ هزار بنای تاریخی ۲ هزار اثر در مالکیت سایر دستگاه‌های دولتی و ۱۹۰۰ اثر در اختیار اوقاف است که وفق قانون حفظ و احیاء و مرمت، مکلفند از این بناها «حفاظت» کنند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کفاف نیازها را نمی‌دهد. از ۲۰هزار میلیارد تومان (۲۰ همت) که برای تملک بناهای تاریخی نیاز داریم، در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۱ میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۶۰ میلیارد آن اوراق قرضه است.

او که در بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، که سه‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزار شد، سخن می گفت: اظهار کرد: سنت گرامی‌داشت «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» که با اهتمام شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) شکل گرفته، فرصت مهمی برای یادآوری حفاظت از میراث‌فرهنگی و کارکردهای آن در جهان پرچالش امروز است؛ چراکه بناها و محوطه‌های تاریخی به عنوان نمادهای ملموس میراث فرهنگی، دانش، باور و فنونی را در خود نهفته دارند که درک و فهم آن‌ها می‌تواند از چالش‌ها و مشکلات جامعه بشری، امروزی گره‌گشایی کند.

معاون میراث فرهنگی افزود: در سالیان اخیر گفتمان، شعارها و پیام‌های جهانی انتخاب‌شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم.

 دارابی در ادامه گفت: چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران‌های طبیعی و چه ناشی از تعارض‌های اجتماعی و خصومت‌ها باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی است و  باید در تأسی از راهبردهای جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت‌گرایانه برای آن اتخاذ شود.

او بیان کرد: در نزاع‌هایی که انجام می‌شود، یکی از نگرانی‌های جهانی، شیوه حراست و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی است. در جنایتی که رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع در غزه انجام داد، تخریب برخی از بناهای تاریخی رخ داد و آقای ضرغامی، ضمن ابراز نگرانی از نسل‌کشی در غزه، نامه‌ای را برای مجامع جهانی از جمله دبیرکل یونسکو، ارسال کرد و خطر نابودی آثار فرهنگی‌تاریخی ۵ هزارساله در فلسطین را یادآور شد.

دارابی سپس درباره اقدامات حفاظتی انجام‌شده تا کنون، گفت: با این همه محدودیت‌ها، اما معاونت میراث ‌فرهنگی در دولت سیزدهم برنامه‌ها و اقدامات مهمی را برای توسعه حفاظت از آثار دنبال کرده است که می‌توان به افزایش سواد میراثی جامعه با برنامه‌هایی از جمله برگزاری جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای، اهتمام بر مرجعیت‌بخشی میراث فرهنگی، نهضت معرفی، آموزش و خوانش و روایتگری، اتکا بر آرای صاحب‌نظران و پیشکسوتان و تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی، ارتقای جایگاه کشور در مناسبات فرهنگی جهانی و منطقه‌ای و ثبت «یلدا» و «افطار و سنت‌های وابسته آن» در حوزه میراث ناملموس و «۵۴ کاروانسرا» در حوزه میراث ملموس، ‌ اشاره کرد.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره توسعه و مردمی کردن حفاظت از میراث به تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی و انجمن میراث فرهنگی در سراسر کشور به ریاست استانداران و فرمانداران اشاره کرد و درباره برنامه‌های پیش روی معاونت میراث ‌فرهنگی توضیح داد: سال ۱۴۰۳ را در معاونت میراث‌ فرهنگی «سال حفاظت از محوطه‌ها و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی» اعلام کرده‌ایم. افزایش ضریب امنیتی در حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیکی، تلاش برای پایان مرمت‌های نیمه‌کاره، کیفیت‌بخشی به اقدامات و پروژه‌های مرمت بناها، نظام‌مند کردن و فعال کردن شوراهای فنی استان‌ها، تدوین سند ملی میراث‌ فرهنگی و آیین‌نامه ارزشیابی میراث‌داران تمدنی از جمله برنامه‌های مهم در سال پیش رو است.

 تجلیل از ۱۴ استادکار، خیر و بهره‌بردار میراث فرهنگی

همزمان با بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، ۱۴ استادکار، خیر و بهره‌بردار موفق میراث فرهنگی نیز تجلیل شدند و از ۵ کتاب میراث فرهنگی رونمایی شد.

«عبدالحسین دشتی» ، استادکار مقنی یزدی که در طول ۷۳ سال سابقه کاری، در حفر قنات‌های متعددی از جمله زارچ، فیروزآباد، محمودی، مهدی‌آباد رستاق، نجف‌آباد، دهنو و حسن‌آباد فعالیت داشته است، «محمدحسین معماریان» از استان خوزستان که ۶۵ سال سابقه کاری دارد و در رزومه کاری خود تعمیر و مرمت پل بند شادروان، پل سنگ، ساباط‌های شوشتر، بقعه امامزاده عبدالله، خانه مستوفی، بازسازی گنبد مقام صاحب‌الزمان شوشتر و مساجد جامع سطح استان را دارد، «سید غلامرضا استوار» ، استادکار برجسته‌ از استان خراسان رضوی که مرمت تزئینات مربوط به معماری مدرسه غیاثیه خرگرد، مسجد ملک زوزن، رباط شرف، آرامگاه عطار، مسجد شاه، مزار قطب‌الدین حیدر، مزار جام و کاخ خورشید کالت نادری از جمله فعالیت‌های او در طول ۴۵ سال سابقه کاری است، «محمدرضا مشاکیان»، استادکار برجسته خوزستانی که فعالیت در سازه‌های آبی شوشتر و راه‌اندازی آسیاب‌های آبی ثبت جهانی‌شده شوشتر از جمله کارهای او در طول ۳۰ سال فعالیت است، «عبدالله ملکی زیارتی» استادکار سازه‌های چوبی و شیر سرهای چوبی  که اجرای تکنیک شموشه‌بافی خانه‌های زیارت، مرمت تکایای گرگان، مرمت تلگرافخانه استرآباد، مرمت خانه‌های کبیر، خراسانی، شعر باف، احمددوست و فاضل در گرگان را در ۵۰ سال عمر کاری انجام داده است، «قربان مافی»، استادکار مرمت سازه‌های چوبی از استان قزوین، که با ۴۸ سابقه کاری، مرمت‌کار مدرسه علمیه التفاتیه، مدرسه دیانت، گلدسته مناره مسجد جامع، مجموعه دولت خانه صفوی، حسینیه امینی‌ها، امامزاده حلیمه خاتون روستای عصمت‌آباد، کاروانسرای سعدالسلطنه، خانه تاریخی معین‌الدین، خانه تاریخی نبوی، گره‌چین مسجد جامع شهرک پیریوسفیان، خنچه‌پوش خانه تاریخی زعیم، نمای مسجد کیال‌ها و بخشی از طاق و قوس‌های بازار قیصریه بوده است، از جمله استادکارانی بودند که از سوی عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تجلیل شدند.

همچنین، فرهاد معزی از استان کردستان و دهیار روستای بزلانه در منظر فرهنگی هورامان، الیار عاصمی‌زاده از استان تهران با عنوان رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث‌ فرهنگی،  میرحسین حسینیان از استان مازندران و خیر میراث ‌فرهنگی، محمد جعفر عظمایی از استان آذربایجان شرقی در راستای مسئولیت اجتماعی در مرمت و استحکام‌بخشی مسجد جامع تسوج و تامین‌کننده هزینه مطالعه، حفاظت و مرمت کتیبه تاریخی اورارتویی سیغین دل ورزقان و احیای بافت تاریخی روستای اشتبین و محسن نوروزوند از استان اردبیل با عنوان مشاور طرح مرمت و احیای بناهای حمام پیرزرگر اردبیل، خانه صادقی اردبیل و خانه رمدانی مازندران تقدیر شدند.

محمدحسین مقنی فرسادی از استان آذربایجان شرقی (کاروانسرای یام)، سامیه مهراب‌نیا از استان لرستان (حمام گپ) و غلامرضا صیادی از استان خوزستان (کاروانسرای افضل) نیز در این مراسم تجلیل شدند.

انتهای پیام/

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید