سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » اقدامات پیرامون مهار ریزگردها ادامه دارد

رئیس سازمان محیط زیست کشور:

اقدامات پیرامون مهار ریزگردها ادامه دارد

کد خبر: 10480

  رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: کشورهایی که در مسیر، منشا و محل ریزگرد هستند تکالیفی برایشان مشخص و با رایزنی‌های دوجانبه که از قبل با کشورهایی از جمله عراق شروع شده این روند ادامه‌دار خواهد بود، امید است به صورت میدانی دستگاه‌های مجری از طرف کشور جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه اقدامات لازم را در راستای تعهدات انجام دهند.

رخدادشهر: علی سلاجقه امروز ۲۸ فروردین‌ماه در حاشیه نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست کشور در شهرکرد در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری در خصوص بحث ریزگردها با منشاء خارجی در کشور، اظهار کرد: تلاش‌های دوساله دولت به جایی انجامید که با توجه به نشست‌های منطقه‌ای، مقرر شد تاسیس سازمان منطقه‌ای محیط زیست در کشور جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، از طرفی سازمان بین‌الملل، جمهوری اسلامی را مکلف به انجام این کار کرد، یعنی در نشست آخر در سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی کشور جمهوری اسلامی جزء ۲۲ قطعنامه‌ای بود که به اتفاق آرا تصویب و این مسئله الزام آور شد.

وی ادامه داد: به نوعی این موضوع تعهدآور شد که کشورهایی که در مسیر، منشا و محل تاثیر هستند تکالیفی برایشان مشخص شده که با رایزنی‌های دوجانبه که از قبل با کشورها از جمله عراق شروع شده این روند ادامه‌دار خواهد بود، امید است به صورت میدانی دستگاه‌های مجری از طرف کشور جمهوری اسلامی و کشورهای حاشیه اقدامات لازم را انجام دهند، مطمئناً دولت با تمام توان قوا پشت این کار است.

وی گفت: با توجه به اینکه از سال‌های گذشته نسبت به مدیریت منابع آب به خوبی دقت صورت نگرفته و به همان میزان که خروجی آب از کشور بوده به همان میزان ورودی به کشور بوده است، یعنی تقریباً ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال ورودی و به همین میزان خروجی آب از کشور بوده است.

وی افزود: سعی می‌شد بر اساس قوانین بین‌المللی و ارتباطات و تفاهم‌نامه‌هایی فی مابین کشورهای همسایه کار انجام شود، معمولاً کشورهای همسایه نمی‌خواهند این ارتباطات به نحو مطلوب اتفاق بیفتد و حتماً موضوع آب را به عنوان یک دستاویز قرار می‌دهند تا اختلافاتی بین کشورها اتفاق بیفتد، اما کشور جمهوری اسلامی با تدبیر و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی سعی می‌کند این مسائل را تعدیل و حق آبه‌ها را دریافت کند.

سلاجقه گفت: گرچه رایزنی‌های متعدد در زمینه حق‌آبه‌ها صورت گرفته به طور مثال برای شرق کشور مسئولان حاکم بر کشور افغانستان و وزرای مربوطه نشستی به صورت مفصل برگزار کردند و مسائل حقابه محیط زیست از بحث عهدنامه‌هایی که وجود دارد تفکیک شده تا این اتفاق بیفتد، گرچه آنها هم رویکرد مناسبی دارند و حتی در یک بازه زمانی کوتاه رهاسازی آب انجام شد، البته بحثی که وجود داشت این بود که آیا میزان آب موجود در سدهای آن طرف به گونه‌ای است که رهاسازی انجام شود یا خیر که امید است این روند ادامه یابد.

رییس سازمان محیط زیست کشور در ادامه گفت: قرار است هیئت افغانستانی به ایران سفر کند و نشستی در این راستا برگزار شود می‌توان گفت این بحث کاملاً پیگیری و تقریباً تفکیک حقابه محیط زیستی از بحث معاهداتی که وجود دارد انجام می‌شود، در آخرین نشست سازمان ملل که مسئولان ترکیه نیز حضور داشتند خوشبختانه رویکردها نسبت به قبل بسیار خوب و با ارتباطاتی که برگزار شده قرار شد بین هیات‌های کارشناسی دو کشور مسائلی رد و بدل شود.

سلاجقه بیان کرد: با توجه به مدیریتی که وزارت نیرو از طرف جمهوری اسلامی دارد این تبادل هیئت‌های کارشناسی به طور جامع انجام می‌شود تا این مسئله در موضوع داپ که بیشتر مربوط به سرشاخه‌های ارس است حل شود، از طرفی در مسئله گاپ نیز رایزنی‌ها با سه کشور ترکیه، عراق و سوریه ادامه دارد که امید است با حضور داپ در سرشاخه‌های ارس این کار انجام شود.

سلاجقه خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت ارمنستان با توجه به توافقاتی که انجام شده بود مسائل را به نحو دیگری مطرح کرده که از رایزنی‌های امور خارجه استفاده می‌کنیم تا بتوان با روابط حسنه‌ای که وجود دارد مسئله آلایندگی ارس حل شود گرچه ما آن را قابل حل می‌دانیم، البته پذیرفتند که از ظرفیت‌های علمی ما استفاده کنند تا موضوع آلودگی ارس به نحو مطلوب انجام شود.

ایسنا نوشت، وی در بحث انتقال آب بین حوضه‌ای کشور، تصریح کرد: جایی که آب شرب اولویت اول باشد انتقال انجام خواهد شد، اما اگر قرار باشد انتقال آب یا درخواستی مبنی بر وجود مجوز صورت گیرد حتماً مبتنی بر مبدا انتقال و مقصد خواهد بود، یعنی در قالب یک برنامه و بسته جامع دیده می‌شود.

رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: اعتقاد داریم که اگر قرار است انتقالی اتفاقی بیفتد باید بر اساس مزیت‌های سرزمینی و بحث‌های توسعه‌ای صورت گیرد.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید