سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » تعرفه‌های پزشکی هنوز ابلاغ نشده است

رییس کل سازمان نظام پزشکی:

تعرفه‌های پزشکی هنوز ابلاغ نشده است

کد خبر: 10446

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی مصوبه دولت هنوز ابلاغ نشده است.

رخدادشهر: محمد رییس زاده روز شنبه در نشست خبری «سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت»، افزود: سند سیاست‌های کلی سلامت در ۱۴ بند با بیش از ۹۲ مفهوم در حوزه مباحث و سیاست‌گذاری حوزه سلامت تدوین شده و راه تداوم پیشرفت‌های جامعه پزشکی و برون رفت از مشکلات عمل به این سند است.

وی با تاکید بر اینکه عمل به این سند می‌تواند راهکار خروج از چالش‌های نظام سلامت باشد، گفت: عمل به این سند می‌تواند منجر به ادامه پیشرفت‌ها شود. اگر به این سند عمل نشود منجر به بروز چالش‌هایی می‌شود و از روند پیشروی پیشرفت‌ها جلوگیری می‌کند.

رییس زاده ادامه داد: تولیت نظام سلامت، ارزشیابی و نظارت باید توسط وزارت بهداشت انجام شود و مدیریت منابع و نظام بیمه‌ای متاسفانه در خارج از وزارت بهداشت انجام می‌شود که با سند سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه سلامت مغایرت دارد.

نظارت بر تعیین نرخ ویزیت پزشکان عمومی به عهده وزارت بهداشت است

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها افزود: نظارت بر تعیین نرخ ویزیت پزشکان عمومی به مبلغ ۲۸۰ هزار تومان به عهده وزارت بهداشت است و سازمان نظام پزشکی در این امور دخالت و نقشی ندارد زیرا انجمن‌های علمی زیر مجموعه این وزارتخانه است.

 رییس زاده درباره پرونده‌های انتظامی پزشکی گفت: همه پرونده‌های منجر به فوت خطرناک نیست و درصد قصور هم کم استغ اگر ۱۰۰ درصد قصور باشد مولفه هایی دارد و آنها از دادسراها برای کار کارشناسی به ما ارجاع می‌شود و روال کاری خود را دارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره مرگ یک پزشک تصریح کرد: دکتر بخشی نیروی طرحی و به عنوان نیروی درمانی وزارت بهداشت مشغول به خدمت بود و اظهار نظر در مورد مرگ وی به سازمان نظام پزشکی کشور مربوط نیست.

وی تاکید کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال طرح خوبی است اما باید منابع مبلغ فرانشیز دریافتی از بیمار که قبلاً از بیمار دریافت می‌شد، لحاظ شود و منابع پیش از موعد در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به تدوین طرح مراقبت های سلامت، اظهار داشت: تعرفه‌ها بر اساس شواهد و ارزش افزوده مصوب نشده و مشکلات زیادی برای جامعه پزشکی و مردم ایجاد کرده و به نفع بیمه‌ها است.

به گفته رییس زاده، افزایش تعرفه یعنی اینکه بیمه‌ها قیمت بیشتری را متقبل شوند و به نفع مردم است زیرا باید تعرفه‌ها به قیمت واقعی نزدیکتر شوند تا جامعه پزشکی نیز متضرر نشود و پرداختی از جیب بیمار نیز کاهش یابد.

رییس زاده اظهار داشت: رسانه‌ها باید کمک کنند تعرفه های پزشکی به قیمت واقعی نزدیک شود که به نفع مردم و پزشکان است و اگر نرخ این تعرفه‌ها پایین باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

اظهار نظر در مورد طب سنتی باید علمی باشد

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره طب سنتی تاکید کرد: در حوزه درمان رسانه‌ها دقت کنند که اظهار نظر در مورد طب سنتی باید علمی و کارشناسی باشد و به استانداردسازی این طب کمک شود.

افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی ضامن تامین نیروی متخصص نیست

وی تاکید کرد: اکنون ۹۸ هزار پزشک عمومی در کشور فعال هستند و در بعضی از رشته‌ها بیش از ۷۰ درصد ظرفیت‌ها خالی است؛ افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی دسترسی به نیروی متخصص نیست و اکنون ظرفیت بیهوشی، اطفال و عفونی، داخلی، جراحی و طب اورژانس خالی است.

کمبود ظرفیت متخصص بیهوشی در چهار سال اخیر

رییس زاده گفت: به عنوان نمونه ظرفیت بیهوشی در سال ۳۸۰ هزار نفر است و در چهار سال اخیر زیر ۱۰۰ نفر پر شده است‌ و در این زمینه کمبود داریم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: سرعت دسترسی به خدمات پزشکی ایران از بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا بهتر است. سالانه در برخی از کشورها بیش از ۱۰ هزار مرگ و میر به علت نوبت دهی طولانی برای مراجعه به پزشک وجود دارد در حالیکه در کشور ما چنین چیزی نیست.

وی گفت: باید مسئولان کمک کنند تا نقاهتگاه‌هایی برای استراحت همراهان بیمارانی که از شهرهای مختلف به تهران می‌آیند توسط وزارت بهداشت ایجاد شود زیرا چادر زدن در اطراف بیمارستان‌ها زیبنده نیست.

تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی در سازمان نظام پزشکی ایجاد شده تا به مسائل آنها رسیدگی شود.

بومی گزینی بهترین راه برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد پزشکان در شهرها مشغول بکار هستند، تاکید کرد: تمام مشکلات سلامت مناطق محروم را نمی توان با نیروهای طرحی برطرف کرد باید به سمت بومی گزینی پیش رویم و نیروهای متخصص تربیت شوند. نیروی کیفی و با رغبت را در این مناطق قرار نمی دهیم و معمولا این افراد به اجبار به این مناطق اعزام می‌شوند.

ایرنا نوشت، بابک شکاری معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی نیز در این زمینه ادامه داد: خودکشی در همکاران حوزه سلامت از جمله رزیدنت ها در سازمان نظام پزشکی کمیته ویژه ایجاد شده و مشکلات معیشتی وجود دارد و غربالگری دستیاران بصورت اجباری توسط دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.

وی اظهار داشت: کارانه هایی که دیر پرداخت می‌شود، سختی کار، شیفت های طولانی، حقوق پایین از علل خودکشی نیروهای طرحی است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
کمبود پزشک, تعرفه پزشکی
دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید