دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی » تابستان مشکل کم‌آبی خواهیم داشت؟

تابستان مشکل کم‌آبی خواهیم داشت؟

کد خبر: 10443

یک کارشناس حوزه آب گفت: ما به طور متوسط سالی ۵ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرمینی را به صورت مازاد توان برداشت می‌کنیم، بنابراین انتظار حل شدن مسئله فرونشست را نداشته باشیم.

رخدادشهر: مهدی قمشی درباره اوضاع آبی در سال جاری اظهار داشت: در حال حاضر شرایط آبی در غرب کشور تقریبا نرمال است و در بخش‌های زیادی خصوصا شرق کشور زیر نرمال است ولی هنوز ناامید نیستیم چون بارش‌هایی پیش‌بینی شده و باید امیدوار بود که بقیه نقاط کشور هم شرایط نرمالی را داشته باشند.

وی افزود: به طور کلی حتی در سال نرمال هم به خاطر بار مصرفی که روی منابع آب ایجاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود، همچنان خشکسالی نسبی داریم و به لحاظ تامین آب محدودیت داریم. دلیل آن هم این که منابع آب بیش از اندازه به بخش‌های مختلف تخصیص خصوصا بخش کشاورزی تخصیص پیدا کرده است، بنابراین در سال نرمال انتظار اوضاع خوب آبی نداریم.

این کارشناس حوزه آب تاکید کرد: شرایط کنونی که به لحاظ آبی با آن دست به گریبان هستیم؛ طبیعی است زیرا با منابع آب درست رفتار نکردیم و برنامه‌ریزی درستی نداشتیم به همین دلیل هم خشکسالی انسان‌ساز را تجربه می‌کنیم و باتوجه به اینکه به لحاظ مدیریت منابع آب دچار مشکلات بوده‌ایم و آب را بیش از حد به بخش‌های مختلف اختصاص داده‌ایم در سال نرمال هم نباید منتظر وضعیت نرمال باشیم و خشکی نسبی در بخش‌های مصرف خواهیم داشت.

وی یادآور شد: در کشور ما بار بیش از حدی بر منابع آب سوار شده نتیجه اینکه منتظر وضعیت عادی نیستیم حال آنکه اگر بدرستی مدیریت و تخصیص داده می‌شد شرایط خشکالی را بدون دغدغه می‌توانستیم پشت سر بگذاریم اما این اتفاق نیفتاده است و اکنون منتظر اعلام خشکی در برخی بخش‌ها هستیم.

ایلنا نوشت، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تداوم و گسترش فرونشست در سطح کشور گفت: به خاطر عدم تعادل در تغذیه آب‌های زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه سال‌ها است که تعادل آب‌های زیرزمینی به هم خورده است، ما به طور متوسط سالی ۵ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرمینی را به صورت مازاد توان برداشت می‌کنیم، بنابراین انتظار حل شدن مسئله فرونشست را نداشته باشیم مگر اینکه در برداشت از منابع آب زیرزمینی تجدیدنظر صورت گیرد، ضمن اینکه از نظر بارش‌ها سال زیر نرمال هستیم بنابراین وضعیت آب زیرزمینی عادی نیست ضمن اینکه بارگذاری هم بیش از حد است.

وی خاطرنشان کرد: حتی در سال‌های فرانرمال بارشی هم منتظر تغییر در آب‌های زیرزمینی نیستیم چون برداشت‌ها بیش از توان است و تا سیاست‌ها و مصرف آب زیرزمینی مدیریت نشود، چاه‌های غیرمجاز مسدود نشوند و استفاده از آب‌های زیرزمینی مدیریت نشود منتظر معجزه نباشیم و مخاطرات همچنان تداوم خواهد داشت.

 
انتهای پیام/

کلید واژه ها:
بحران آب, آب شرب, کم آبی
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید