دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » حفظ پوشش گیاهی مهمتر از کاشت درخت است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

حفظ پوشش گیاهی مهمتر از کاشت درخت است

کد خبر: 10378

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کاشت درخت مهم است اما مهمتر از آن حفظ پوشش گیاهی موجود است.

رخدادشهر: حسن اکبری روز سه‌شنبه به مناسبت روز درختکاری افزود: در سنت‌ها به مقوله درختکاری و احترام به درخت به صورت جدی تاکید شده است و ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین درختان کهنسال را در طبیعت خود دارد.

وی ادامه داد: درختان کهنسال در حقیقت ژن‌های مقتدری هستند که توانسته اند تغییرات مختلف محیطی اقلیمی را در سالیان سال پشت سر بگذارند و اسطوره صبر و استقامت باشند و در سنت‌های خود توجه ویژه به این درختان داشته‌ایم و برای برخی از آنها ارزش و حرمت خاصی قائل هستیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کم آبی، کم بارشی، افزایش دما و تخریب‌های وارد شده بر زیستگاه های جنگلی، بخش‌هایی از جنگل‌های مهم کشور را دچار مشکل کرده است و در حقیقت کار را برای خود سخت کرده‌ایم.

اکبری با تاکید بر اینکه حفاظت از پوشش گیاهی موجود در کشور باید در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: کاشت درخت مهم است اما مهمتر از آن حفظ پوشش گیاهی موجود است و به همین دلیل در روایت‌های متعدد پیامبر اکرم (ص) بر نگهداری درخت تاکید داشتند.

وی اضافه کرد: نه فقط درختان به تنهایی، بلکه درختچه ها و بوته هایی که در جای جای مختلف کشور هستند و پوشش گیاهی این سرزمین را تشکیل می دهند، بستر حفظ طبیعت کشور هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک بوته در یک منطقه بیابانی می‌تواند از بحران گرد و غبار جلوگیری کند همچنین در نفوذ دادن آب، در تلطیف هوا و بسیاری از مسایل کمک کند و ما نباید به کارکردهای اکولوژیک درخت بی توجه باشیم.

اکبری افزود: لازم است تلاش کنیم تا در این شرایط کنونی که معدن کاری‌ها، ایجاد جاده های دسترسی، اتوبان ها، توسعه شهری و بسیاری دیگر از موارد که موجب تخریب و از بین بردن بوته ها، درختچه ها و درختان می شود، کاسته شود.

وی تاکید کرد: حتی در شرایطی که ممکن است برای ساخت یک سد، درخت های چندین ساله را از بین ببریم باید همت خود را در حفظ پوشش گیاهی به کار بگیریم.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه درختی که به صورت طبیعی رشد کرده و جنگل‌های طبیعی با درختی که ما می‌کاریم و جنگل‌های دست کاشت اصلا قابل مقایسه نیست، افزود: درختی که در شرایط طبیعی بوجود آمده، ساخته دست خداوند است و با اجزای دیگر طبیعت در طول زمان تکامل پیدا کرده و ارزش بسیار بیشتری دارد.

اکبری بیان داشت: امیدوارم روزی برسد که همه کسانی که تصمیم ساز و مجری طرح‌های عمرانی هستند تلاش کنند و لو شده یک بوته کمتر و یا یک درخت کمتر آسیب ببیند. که این کار بسیار ارزشمند است.

وی افزود: گاهی گونه هایی را می کاریم که آفت و بلای جان ما می شوند. قطعا توصیه های دستگاه های متولی و متخصص این موضوع می تواند بسیار کارساز باشد. درخت باید در جای مناسب خود کاشته شود. اگر جنگل در جایی ایجاد شود که دائما نیاز به آبیاری داشته باشد، اتفاق مثبتی رقم نخورده است به استثناء فضاهای سبزی که در شهرها و در محدوده های صنعتی ایجاد می کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه درختکاری و هر گونه برنامه‌ای که در توسعه پوشش گیاهی داریم باید با توجه به مدیریت مصرف آب باشد ما در حوزه آب بدهکاری اکولوژیکی بالایی داریم و همین فرونشست هایی که در حال وقوع است، چک های برگشتی طبیعت است.

وی اذعان داشت: بحران های ناشی از عدم مدیریت صحیح آب، خودشان را نشان می دهند. بی شک آب مهمترین قربانی طبیعت در فرایند توسعه در ایران بوده است و ما نباید اجازه دهیم بیش از این منابع آبی کشور دچار آسیب شود و گرنه حیات پوشش گیاهی، طبیعت و در نهایت خود انسان با مشکل جدی مواجه می شود.

وی بیان کرد: باید بدانیم پوشش گیاهی هرچند ضعیف موجود در مناطق بیابانی لازمه تعادل طبیعت است و مهمترین راهکار مقابله با پدیده گردو غبار، حفظ پوشش گیاهی است و اگر همین پوشش گیاهی ضعیف دشت ها ،بیابان ها ، اطراف تالاب ها از بین برود ما قطعا با پدیده گرد و غبار در سطح وسیع مواجه خواهیم شد.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، اکبری اظهار کرد: امروزه معضل اصلی آلودگی هوای، بحث ذرات زیر دو و نیم میکرون است که بسیار خطرناکند. این ذرات به اندازه ای کوچک هستند که بدن هیچ مکانیسمی برای مقابله با آنها ندارد و به راحتی از کیسه های هوایی عبور می کنند، جذب خون می شوند و می توانند منشا بسیاری از بیماری های صعب العلاج برای ما باشند.

وی تاکید داشت: بهترین، موثرترین و ارزانترین راهکار برای اینکه هم بتوانیم مونواکسید کربن هوا را جذب کنیم، هم هوا را تلطیف کنیم و هم پیشگیری کنیم از ایجاد کانون‌های گرد و غبار، حفظ پوشش گیاهی و ایجاد پوشش گیاهی در محدوده‌های آسیب‌دیده و احیای آنها است.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید