پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » نقشه پراکنش گونه‌های شاخص حیات‌وحش تهیه می‌شود

برای نخستین بار؛

نقشه پراکنش گونه‌های شاخص حیات‌وحش تهیه می‌شود

کد خبر: 10355

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برای نخستین بار نقشه پراکنش ۱۹ گونه جانوری شاخص حیات‌وحش کشور تهیه می‌شود که تاکنون ۵۰ درصد کار پیشرفت داشته است.

رخدادشهر: حسن اکبری افزود: جغرافیای وسیع و گسترده ایران گونه‌های جانوری زیادی را در خود جای داده است و در هر گوشه و کنار کشور حیواناتی کوچک و بزرگ زندگی می‌کنند که باید در کارهای اجرایی و توسعه‌ای حواسمان به آنها باشد.

وی اظهار داشت: برای این منظور برای نخستین بار نقشه پراکنش ۱۹ گونه شاخص پستاندار در کشور را طی قراردادی که با دانشگاه شیراز داشتیم، آغاز کردیم و تقریبا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، بر این اساس بعد از این اگر قرار باشد پروژه ای در منطقه ای اجرا شود می‌دانیم که چه گونه‌ای در اطراف آن زیست می‌کند یا اینکه زیستگاه حساسی در آن نزدیکی وجود دارد؛ بنابراین نحوه اجرا متفاوت و سازگار با محیط زیست خواهد بود.

اکبری درباره ۱۹ گونه شاخص که قرار است نقشه پراکنش آنها تهیه شود، گفت: تقریبا نقشه پراکنش همه گربه سانان اعم از کوچک جثه مانند گربه شنی و گربه پالاس، متوسط جثه مانند کاراکال و سیاه گوش و بزرگ جثه مانند پلنگ، همچنین علفخواران شاخص مانند آهو، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، مرال، خرس سیاه و خرس قهوه‌ای تهیه می‌شود.

 اطلاع از وضعیت پراکنش گونه‌های شاخص جانوری در مناطق مختلف

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تا پیش از این ممکن بود که بدانیم مثلا در یک زیستگاه و منطقه حفاظت شده چه گونه هایی زیست می کنند اما نقشه دقیقی از حضورشان نداشتیم و اگر پروژه ای اجرا می شد اینکه واقعا زیستگاه حساسی را تحت تاثیر قرار بدهد یا خیر؛ نداشتیم اما اکنون با تهیه این نقشه به طور کامل از وضعیت پراکنش گونه های شاخص جانوری در مناطق مختلف مطلع می شویم.

اکبری تاکید کرد: اجرای این طرح نیاز به کارهای مطالعاتی گسترده ای داشت که با کمک کارشناسان در ۳۰ استان کشور انجام شد و یکی از کارهای بنیادی است که برای اولین بار در سازمان حفاظت محیط زیست اجرا می شود.

 تعیین منزلت مناطق

وی گفت: تعیین منزلت مناطق اقدام خوبی بود که در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است و کار کارشناسی سنگینی را برای همکاران در استان ها و ستاد مرکزی به همراه داشت، این کار هم برای نخستین بار در کشور انجام شد و اکنون در مرحله نهایی شدن است.

اکبری افزود: هدف ما از تعیین منزلت مناطق این است که به مناطق حفاظت شده بر اساس معیارها و شاخص هایی که عمدتا در راستای تنوع زیستی، میزان دستکاری و یکپارچگی زیستگاه ها و وجود گونه های خاص تعیین می شوند، امتیازی بدهیم و بر اساس آن هر استانی بداند که مهمترین منطقه اش کدام است و چرا مهمتر است تا اولویت حفاظت، هزینه ها و اجرای برنامه های آنها بر اساس آن صورت گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با انجام این کار مناطق بهتر حفاظت می شوند و گونه های زیستی موجود در آنها در امنیت بیشتری زندگی خواهند کرد.

 ایجاد پایگاه داده تنوع زیستی

وی گفت: یک کار بنیادی دیگری را در قالب پایگاه داده تنوع زیستی کشور آغاز کردیم که بسیار ارزشمند است، البته تا به نتیجه برسد یک تا دو سالی زمان نیاز دارد، اما برای اجرای آن شرح خدمات تهیه و قراردادها منعقد شده است و در دفتر تخصصی حیات وحش سازمان محیط زیست جلسات متعددی برگزار می شود تا این پایگاه در حد امکان جامع ، وسیع ، قابل دسترس و کاربردی باشد.

اکبری با تاکید بر اینکه جای چنین پایگاهی در کشور خالی بود اظهار داشت: هدف از تهیه پایگاه داده تنوع زیستی این است که همه داده‌ها و اطلاعات تنوع زیستی کشور را بتوانیم در یک پایگاه داده که برای عموم قابل دسترس باشد قرار دهیم و این پایگاه به صورت مداوم با کمک مردم و کارشناسان و تمام کسانی که در زمینه حیات وحش مطالعه می‌کنند به روز شود.

انتهای پیام/

 

 
 
  
  
 

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید