شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » برگزاری اسفندگان کتاب بعد از سه‌سال/کتاب‌ها به کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار اهدا می‌شود

برگزاری اسفندگان کتاب بعد از سه‌سال/کتاب‌ها به کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار اهدا می‌شود

کد خبر: 10338

  ششمین رویداد «اسفندگان کتاب» با حضور ۴۰ نویسنده و همکاری ۳۰ ناشر اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران به دو شیوه آنلاین و حضوری برگزار می‌شود.

رخدادشهر: محمد حسینی درباره برگزاری ششمین «اسفندگان کتاب» بیان کرد: این رویداد با مشارکت ۴۰ نویسنده و ۳۰ ناشر برگزار می‌شود که حدود ۲۰۰ عنوان کتاب رمان و داستان در حوزه ادبیات به مخاطبان ارائه خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه پنجمین دوره این رویداد فرهنگی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، به شکل مجازی برگزار شد، گفت: تجربه برگزاری اسفندگان کتاب به شکل آنلاین ما را متوجه کرد، دوستان زیادی در شهرستان‌ها داریم که کتاب دوست دارند و می‌خواهند در کار خیر شرکت کنند. بنابر این اسفندگان ۱۴۰۲ به دو شکل آنلاین و حضوری برگزار خواهدشد.

به گفته این نویسنده همه خریداران، کتاب‌ها را با امضای نویسندگان اثر دریافت می‌کنند و همه منافع این فروش مانند هر دوره بدون اینکه برگزارکنندگان دخالتی به امور مالی داشته باشد، برای امور فرهنگی خیریه تقدیم می‌شود. در این دوره عواید فروش به برای کمک و حمایت از ایجاد شغل برای اقشار آسیب دیده در شهر زاهدان به خصوص زنان و کودکان آن منطقه، اهدا خواهدشد.

امیدواریم کتاب‌ها دیده، معرفی و فروخته شوند

حسینی با اشاره به استقبال مردمی از این رویداد فرهنگی، بیان کرد: مردم با خرید کتاب بدون اینکه کمک مالی مستقیم کنند به این دوستان کمک می‌کنند، همچنین می‌توانند با نویسنده ارتباط مستقیم داشته باشند و کتاب‌ها را با سطری یادگار از نویسنده دریافت کنند. امیدواریم امسال هم همینطور باشد و کتاب‌ها دیده، معرفی و فروخته شوند.

مدیر انتشارات چهل کلاغ درباره شیوه‌هایی که مردم می‌توانند در این رویداد فرهنگی شرکت کنند، توضیح داد: مخاطبان می‌توانند کتاب را بخرند و با امضای نویسنده برای خود ببرند، حتی می‌توانند کتاب را بخرند اما نبرند، کتاب‌هایی که اینطور خریداری می‌شود به کتابخانه‌های مناطق کم‌برخوردار اهدا خواهند شد.

وی افزود: شیوه دیگر این است که فرد کتاب انتخاب نمی‌کند و با ارائه هزینه در نظر گرفته شده، به یکی از دوستان نویسنده یا هر فردی که به او اعتماد دارد، خرید می‌کند و کتاب‌ها به مناطق کم برخوردار ارسال می‌شود. باید توجه داشت در این رویداد کمک نقدی و مستقیم دریافت نمی‌شود.

مدیر انتشارات چهل کلاغ افزود: علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد فرهنگی خیریه می‌توانند در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه با مراجعه به شبکه مجازی این انتشارات و بعد در روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند از ساعت ۱۵ تا ۲۰ شب با مراجعه به کتاب‌فروشی چشمه شعبه کریمخان در این رویداد فرهنگی مشارکت کنند.

 دوره پنجم اسفندگان کتاب همزمان با همه‌گیری بیماری کرونا بود. این دوره از رویداد به صورت آنلاین، با ارائه ۱۷۶ کتاب داستان ایرانی از ۴۰ نویسنده از ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۹ برگزار و عواید آن برای حمایت از کودکان اهدا شد. چهارمین «اسفندگان کتاب» هم دوم اسفند با حضور ۳۶ نویسنده در کتاب‌فروشی نشر چشمه در سال ۱۳۹۷ برگزار شد تا عواید فروش ۱۶۰ عنوان کتاب را برای کمک به خانواده‌های کودکان مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج اهدا شد.

اسفندگان کتاب با هدف معرفی و فروش کتاب به علاقه‌مندان و اهدا منافع آن به سازمان‌های مردم نهاد بنا شده است؛ با خرید هر کتاب از عنوان‌های کتاب‌های حاضر در این برنامه، همه منافع آن، یعنی ۴۰ درصد قیمت پشت جلد به بنیادهای مردم نهاد اهدا می‌شود.

ایرنا نوشت، اسفندگان کتاب نهادی است مستقل که در سال ۱۳۹۴ توسط جمعی از نویسندگان ایرانی راه‌اندازی شده است. در این نهاد نویسندگان ایرانی فارغ از عقاید و سلایق یک روز در سال گرد هم می‌آیند تا ورای نظریات ادبی و باورهای شخصی، با فروش آثار تالیفی‌شان، اعم از رمان و مجموعه داستان، گامی برای آشناتر کردن مخاطبان ادبیات با داستان ایرانی بردارند.

عواید این فروش گروهی هر سال به یک نهاد یا موسسه مردم نهاد ثبت شده و معتبر هدیه می‌شود که فعالیت اصلی اش انجام امور فرهنگی و خیریه باشد؛ این نهاد یا موسسه با معرفی اعضا انتخاب می‌شود. اسفندگان کتاب نهادی فاقد بودجه است تلاش می‌کند با ایجاد حس همبستگی و روحیه همکاری میان نویسنده، ناشر و مخاطب، دو طیف از افراد جامعه را به هم نزدیک کند؛ کسانی که به فعالیت فرهنگی علاقه‌مندند و کسانی که بخشی از زمان و درآمدشان را صرف امور فرهنگی، خیریه و حمایتی می‌کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
اسفندگان کتاب
دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید