دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » انتقاد سلاجقه از به‌روز نشدن سیاهه انتشار آلودگی هوا از سال ۹۶ تا کنون/ داده‌های پژوهشی محیط‌زیست کشور به‌روز نیست

انتقاد سلاجقه از به‌روز نشدن سیاهه انتشار آلودگی هوا از سال ۹۶ تا کنون/ داده‌های پژوهشی محیط‌زیست کشور به‌روز نیست

کد خبر: 10275

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که داده‌های پژوهشی محیط‌زیست کشور به‌روز نیست، گفت: متاسفانه سیاهه انتشار آلودگی هوا از سال ۹۶ تا امروز به‌روزرسانی نشده است، این در حالی است که در ۶ سال گذشته، قطعا داده‌ها و درصدهای مربوط به آلاینده‌های هوا کاملا تغییر کرده است.

رخدادشهر:علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست صبح امروز (سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲) در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر این سازمان که در سالن شهدای محیط‌زیست‌ برگزار شد، ضمن تبریک و تسلیت شهادت سردار «سید رضی موسوی» از فرماندهان ارشد سپاه قدس و از یاران شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی به دست عوامل رژیم صهیونسیتی، اظهار داشت: این افراد شجاعانی بودند که کوه‌ها و دشت‌های سوریه و عراق را پیمودند تا آرامش و آسایش را برای انسان‌ها و سایر موجودات زنده منطقه خاورمیانه فراهم کنند.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن «هفته پژوهش» گفت: پژوهش سنگ بنای اصلی حیات است. یکی از مهمترین منابع پژوهشی ما نیز خود قرآن کریم است که با تحقیق دقیق روی آن می‌توانیم به علوم طبیعی مختلف که توسط خداوند در آسمان‌ها و زمین قرار داده شده است، پی ببریم.

سلاجقه به داستان زندگی حضرت ابراهیم در قرآن کریم نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این داستان به‌خوبی شاهد آن هستیم که یکی از پیامبران اولوالعزم الهی، با تفکر و طی کردن یک فرآیند پژوهشی، یگانگی خداوند را ثابت می‌کند. اساسا خمیرمایه‌های فکری و اندیشه‌ای در قرآن کریم بر اصل تامل و تفکر بنا نهاده شده است و اولین امر خداوند حکیم در قرآن، دستور به «خواندن» است که این نشان می‌دهد تحقیق و پژوهش از مبانی اصلی دین اسلام است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر این که پژوهش شاکله زندگی انسانی است که می‌تواند استراتژی زندگی فردی و اجتماعی افراد را مشخص کند و انجام هر کاری بدون انجام پژوهش‌های لازم به نتیجه نخواهد رسید، عنوان کرد: شیخ طوسی بیان کرده است لذتی را از انجام پژوهش کسب می‌کند که پادشاهان و فرزندان پادشاهان در طول زندگی خود به دست نمی‌آورند‌. همچنین در فرمایشات مولا علی (ع) نیز بارها بر لزوم توجه به پژوهش و زحمت کشیدن برای کسب علم تاکید شده است‌.

وی همچنین بر ضرورت توجه بسیار جدی به امر پژوهش در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تاکید کرد و گفت: سازمان محیط‌زیست با توجه به همه وظایف خود باید بیش از سایر دستگاه‌های کشور به مساله پژوهش توجه کند و از همه مدیران سازمان می‌خواهم بسیار بیشتر از امروز به پژوهش‌های کاربردی که مشکلات کشور را حل می‌کند، بها بدهند.

سلاجقه با بیان این که مهمترین تفاوت علم محیط‌زیست‌ با سایر علوم، تغییرات شدید متغیرهای تاثیرگذار بر پژوهش‌ها است، گفت: عوامل تاثیرگذار بر پژوهش‌های محیط‌زیستی از جمله دمای هوا، بارندگی و ... دائما در حال تغییر هستند. همچنین متغیرهای علمی حوزه محیط‌زیست‌ بینهایت است و عوامل متعددی روی شرایط زیست‌محیطی مناطق مختلف تاثیر می‌گذارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در علم محیط‌زیست‌ برای آنالیز متغیرهای متعدد با شرایط آزمایشگاهی مواجه نیستیم، بلکه در شرایط کاملا طبیعی قرار داریم که این مساله، رسیدن به نتیجه‌گیری از آزمایش‌ها، نمونه‌برداری‌ها، آماربرداری‌ها و ... و نهایتا ارائه یک پژوهش جامع بسیار دشوار است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین از به‌روزرسانی نشدن بسیاری از متغیرهای محیط‌زیستی کشور در طول سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: داده‌های موجود در حوزه محیط‌زیست‌ برای انجام پژوهش‌ها ناکافی است و وظیفه مدیران سازمان محیط‌زیست این است که این داده‌ها را هرچه زودتر تکمیل و به‌روزرسانی کنند‌

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: سیاهه انتشار آلودگی هوا از سال ۹۶ تا امروز به‌روزرسانی نشده است، این در حالی است که در ۶ سال گذشته، قطعا داده‌ها و درصدهای مربوط به آلاینده‌های هوا کاملا تغییر کرده است، ولی متاسفانه هنوز سیاهه انتشار سال ۹۶ مد نظر ما قرار دارد.

سلاجقه با تاکید بر این که محیط‌زیست یک مولفه کاملا چندوجهی محسوب می‌شود، عنوان کرد: ما مکلف هستیم که داده‌های بخش های مختلف حوزه محیط‌زیست را با انجام پژوهش‌های میدانی به صورت مستمر به‌روزرسانی کنیم، به همین دلیل باید ۷۰ درصد تلاش سازمان محیط‌زیست باید بر امر پژوهش معطوف باشد.

ایلنا نوشت،رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین از عملکرد برخی مراکز پژوهشی کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: در موضوعاتی مانند تغییر اقلیم، هارپ، خشکسالی و...مراکز پژوهشی کشور ما کجا هستند و چرا تحقیقات دقیق و جامعی را در این زمینه‌ها انجام نداده‌اند تا هم بتوانیم گره‌های ذهنی مردم را برطرف کنیم و هم برای حل مشکلات دهه‌های آینده کشور از همین امروز برنامه بدهیم.

وی در پایان تصریح کرد: بدون پژوهش نمی‌توانیم گام از گام برداریم و شکی نیست که مشکلات کشور حل نخواهد شد، مگر این که به مساله پژوهش اهمیت بدهیم.

 
انتهای پیام/

کلید واژه ها:
محیط زیست
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید