پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » افراد بالاتر از ۴۰ سال فشارخون خود را مرتب اندازه گیری کنند

افراد بالاتر از ۴۰ سال فشارخون خود را مرتب اندازه گیری کنند

کد خبر: 10262

متخصص قلب و عروق از فشارخون بالا به عنوان اصلی ترین عامل بیماری های قلبی و عروقی در جهان یاد و به افراد بالاتر از 40 سال توصیه کرد که فشارخون خود را به طور مرتب، اندازه گیری کنند.

رخدادشهر: محمود محمدزاده شبستری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت از 20 آبان ماه در سراسر کشور به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا، گفت: فشارخون بالا، مصرف سیگار، دیابت، افزایش وزن، بی تحرکی و استرس از عوامل بروز بیماری های قلبی و عروقی هستند.
وی با بیان اینکه ابتلا به فشارخون بالا ممکن است ارثی باشد، گفت: 95 درصد علت ابتلا به فشارخون بالا، بی دلیل و بی علامت است. شرایط سنی و فیزیولوژی بدن در اثر بالارفتن سن و همچنین کم تحرکی هم می تواند زمینه ساز ابتلا به فشارخون بالا در تعداد زیادی از افراد باشد که در جوامع مختلف، متفاوت است.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در مناطقی که رژیم غذایی غالب، دریایی و گیاهخواری است، درصد بروز فشارخون بالا در افراد بیشتر از 50 سال، کمتر و در مناطقی که غذای غالب، فست فود و پرچرب و پرنمک است، ابتلا به این بیماری، زودتر و بیشتر رخ می دهد.

شبستری با تاکید بر اهمیت سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا، یادآور شد: فردی که بیشتر غذاهای کم چرب، کم نمک، میوه و سبزیجات مصرف می کند در مقابل فردی که بیشتر متمایل به مصرف فست فود و غذاهای آماده است، کمتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: حدود 5 درصد از عوامل زمینه ساز فشارخون بالا مانند تنگی شرایین کلیه، استفاده از هورمون در بانوان و یا برخی داروهای تسکینی در آقایان قابل برطرف شدن هستند اما پرفشاری خون، هیچ گاه قابل درمان نیست بلکه قابلیت کنترل دارد.

وی با اشاره به عدم اطلاع و آگاهی بسیاری از افراد از بیماری پرفشاری خون خود، خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد مبتلا به فشارخون بالا هستند که دارو مصرف می کردند اما از مصرف دارو، خسته می شوند و مصرف دارو را قطع می کنند. افرادی هم داریم که مبتلا به پرفشاری خون هستند و دارو مصرف و بیماری خود را کنترل می کنند بنابراین عوارض فشارخون بالا برای این دسته از افراد در مقایسه با افراد بی اطلاع و یا افرادی که مصرف دارو را قطع می کنند، خیلی کمتر است و عمر طولانی تر و با کیفیت تری دارند.

شبستری تاکید کرد: بهترین کار این است که افراد بالاتر از 40 سال فشار خون خود را به طور مرتب اندازه گیری و افراد بیشتر از 50 سال هم حتما نسبت به کنترل فشارخون بالا به صورت دوره ای و هر یک یا دو ماه یکبار، اقدام کنند. اگر افرادی سابقه ارثی ابتلا به فشارخون دارند، باید زودتر نسبت به کنترل بیماری خود اقدام کنند.

به گزارش وبدا، این متخصص قلب و عروق افزود: افراد با علائمی مانند خستگی های بی دلیل و سردردهای مبهم، که به پرفشاری خون نزدیک است، زودتر برای کنترل فشارخون بالا مراجعه کنند و حساسیت داشته باشند چون خیلی از سردردهای مبهم به ویژه در پس سر می تواند به دلیل فشارخون بالا باشد.

به گفته وی خونریزی و سکته مغزی، سکته قلبی، از کار افتادن کلیه، اختلالات در عروق، گشاد شدن سرخرگ های اساسی مانند آئورت، اختلال در دریچه های قلب و مسدود شدن رگ ها از عوارض جدی پرفشاری خون است.

شبستری توصیه کرد: همیشه بیماری نباید دلیل مراجعه ما به پزشک باشد بلکه برای بررسی سلامت خودمان هم باید به پزشک مراجعه کنیم و برای پیشگیری از پرفشاری خون حتما به عوامل خطر مانند تحرک کافی، وزن مناسب و کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و به ویژه استفاده از سبزیجات و میوه و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک توجه ویژه داشته باشیم.
 
انتهای پیام/

کلید واژه ها:
فشار خون
دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید