دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » بی‌توجهی به لایروبی خلیج گرگان، سواحل خزر را به کانون ریزگرد تبدیل می‌کرد

مشاور زیست‌ محیطی پروژه لایروبی خلیج گرگان:

بی‌توجهی به لایروبی خلیج گرگان، سواحل خزر را به کانون ریزگرد تبدیل می‌کرد

کد خبر: 10256

مشاور زیست‌ محیطی پروژه لایروبی خلیج گرگان گفت: بی‌توجهی به لایروبی خلیج گرگان می‌توانست سواحل مازندران و گلستان را به کانون اصلی ریزگرد در شمال شرق کشور تبدیل کند.

رخدادشهر: رحمان پاتیمار با تشریح وخامت شرایط زیست انسانی و جانوری در خلیج گرگان، بیان کرد: اگر خلیج گرگان لایروبی نمی‌شد، باید از سال‌های آینده شاهد طوفان‌های گرد و غبار و پدیده ریزگرد در شمال و شمال شرق کشور می شدیم و این مساله شرایط زندگی را برای مردم منطقه سخت می‌کرد.

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گنبد با اشاره به اینکه اکنون لایروبی این خلیج باعث شده تا بیش از ۲۰ گونه آبزی در این منطقه نجات پیدا کنند، افزود: اگر لایروبی در خلیج گرگان انجام نمی گرفت میزان شوری آب در سال های آتی افزایش جدی می یافت و این گونه ها به کل از منطقه حذف می شدند.

پاتیمار گفت: قبل از اینکه عملیات اجرایی پروژه خلیج گرگان انجام گیرد ما پایش ۱۲ ماهه در منطقه داشتیم و داده‌هایی که به دست آوردیم نشان داد وضعیت خلیج گرگان به سمت یوتریفیکاسیون یعنی مرگ خلیج حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در ماههای اخیر شوری بالای ۴۰ میلی‌گرم در هزار را در برخی نقاط خلیج گرگان ثبت کردیم این در حالیست که عملیات لایروبی انجام گرفته و این میزان شوری نزدیک به شوری خلیج فارس است.

مشاور زیست‌محیطی پروژه لایروبی خلیج گرگان اضافه کرد: امیدواریم بعد از بازگشایی کانال آشور وضعیت خلیج به حالت قبل و کاهش میزان شوری برگردد و این می‌تواند در حفظ حیات زیستی خود خلیج گرگان نیز موثر باشد.

پاتیمار با اشاره به اینکه پس از لایروبی خلیج گرگان، پایش‌ها و مشاهدات به طور هفتگی انجام می‌شود، بیان کرد: بررسی وضعیت فعلی خلیح گرگان نشان می‌دهد احیای خلیج گرگان در کوتاه مدت ممکن نیست و این برنامه ۵ ساله درصورت موفقیت باید در سالهای بعد از اتمام پروژه نیز ادامه یابد.

وی بازگشایی کانال چاپاقلی و پمپاژ آب را ضروری خواند و تاکید کرد: اگر اقدام دولت سیزدهم در لایروبی خلیج گرگان نبود، فاجعه زیست‌محیطی بسیار زودتر اتفاق می‌افتاد و در واقع لایروبی این پهنه آبی باید در سال‌های گذشته و قبل از ورود وضعیت این خلیج به حالت بحرانی انجام می‌شد.

پاتیمار با بیان اینکه لایروبی خلیج گرگان، گلستان را از بحران‌های زیست‌محیطی عمده نجات داد، گفت: اگر لایروبی خلیج گرگان اتفاق نمی‌افتاد کانال چاپاقلی و آشور در سال ۱۴۰۲ به طور کامل بسته می‌شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست،مشاور زیست‌محیطی پروژه لایروبی خلیج گرگان با بیان اینکه کانال آشور باید پیش از این بازگشایی می‌شد، گفت: اقدام دولت در دور دوم سفر هیات دولت به گلستان بازگشایی کانال خزینی و چاپاقلی است و امیدواریم با انجام این کار جریان آبی در خلیج گرگان تسریع شود و اکوسیستم به حالت قبلی بازگردد.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید