دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » متفورمین پرمصرف‌ترین دارو در کشور است

متفورمین پرمصرف‌ترین دارو در کشور است

کد خبر: 10236

رییس سازمان غذا و دارو «متفورمین» را پرمصرف‌ترین دارو در کشور دانست و گفت: پیشرفت علم داروسازی در حرکت به سمت انسولین‌های طولانی اثر برای مبتلایان به دیابت است.

رخدادشهر: سید حیدر محمدی روز یکشنبه در آیین تولید نخستین انسولین نسل جدید در کشور اظهار داشت: به استناد آمارهای سازمان بهداشت جهانی از بیماری دیابت، حدود ۹۰ درصد از جمعیت دیابتیک دنیا از داروهای خوراکی این بیماری استفاده می‌کنند و حدود ۱۰ درصد نیز مصرف کننده انسولین تزریقی هستند.

وی با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های مزمن پرهزینه در دنیا و از جمله ایران است، گفت: بیشتر کشورها و دولت‌های توسعه یافته هزینه‌های زیادی را صرف درمان دیابت می‌کنند به طوری که بخشی از هزینه‌ها برای پیشگیری، در حوزه بهداشت مصرف می‌شود و بخشی هم برای درمان است.

محمدی خاطر نشان کرد: دنیا امروز پیشگیری از بیماری دیابت را در اولویت قرار داده است.

معاون وزیر بهداشت به اجرای پویش ملی سلامت در ایران و غربالگری دو بیماری فشارخون و قندخون اشاره کرد و افزود: این پویش با هدف شناسایی افراد دیابتیک و دارای فشارخون بالا و یا افراد در معرض خطر این دو بیماری در حال انجام است که اقدامی در راستای پیشگیری و درمان به موقع این بیماری‌هاست.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد: سال گذشته متفورین که در کنترل قند خون به بیماران دیابتی کمک می کند، بیشترین تولید و مصرف را در دارونامه کشور داشته و بنابراین پرمصرف‌ترین و پرتیراژترین دارو از نظر تولید است.

محمدی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بازار دارویی دیابت در کشور مربوط به انسولین‌های قلمی است، عنوان کرد: مصرف انسولین قلمی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است به طوری که در سال‌های قبل انسولین‌های ویالی و رگولار بیشتر در کشور مصرف می‌شد اما در ادامه به تدریج مصرف به سمت انسولین‌های قلمی سوق پیدا کرد.

به گزارش سازمان غذا و دارو، معاون وزیر بهداشت یادآور شد: امروز شاید انسولین‌های ویالی دیگر چندان سهمی در بازار ندارند و سهم‌شان در بازار بیشتر از سه تا چهار درصد نیست و همین موضوع اثربخشی انسولین‌های قلمی و آنالوگ و راحتی استفاده از آنها را نشان می‌دهد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دنیا به سمت تولید انسولین‌های طولانی اثر می‌رود که امروز تولید یکی از قلم‌های طولانی اثر در ایران آغاز شد، اظهار داشت: انسولین‌های هفته‌ای نیز انقلابی در حوزه درمان دیابت است که در کشور ما نیز تولیدکنندگان به سمت تولید آن و نیز قرص انسولین حرکت کرده‌اند.

محمدی افزود: تولید این گروه از انسولین‌ها در مراحل تحقیقاتی است و در مسیر مطالعات بررسی ارزیابی قرار دارد.

انتهای پیام/

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید