دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی منشأ گرد و غبار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی منشأ گرد و غبار است

کد خبر: 10215

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که تغییر اقلیم بهانه‌‌ای برای سوء مدیریت برخی افراد شده است، گفت: طبق آمارها ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور منشأ گرد و غبار در کشور است.

رخدادشهر: علی سلاجقه امروز (سه شنبه) در آیین «روز جهانی خاک» که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: از این میزان، ۳.۷ میلیون هکتار اراضی آبی هستند که منشا گرد و غبار هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: امروز وضعیت منابع آب و خاک کشور و جهان به عنوان منشأ زندگی تحت تاثیر مسائل طبیعی و انسانی است، به‌طوری که ۲۵ درصد تنوع زیستی در خاک است و تغذیه بیش از ۹۰ درصد جانداران و ۹۵ درصد انسان‌ها با استفاده از خاک است.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی این سوال را پیش می‌آورد که آیا کشاورزی علمی بلدیم و با وجود دانش بومی دقیق، نیروی انسانی توانمند و قوانین متعدد، این شیوه حفظ آب و خاک شایسته کشور است؟

سلاجقه گفت: آنچه که در بُعد فرسایش آبی، از دست دادن منابع آب و خاک کشور، تولید در واحد سطح و مصرف کود و سم اتفاق می‌افتد، خارج از توان اکولوژی کشور است.

رئیس سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: قانون حفاظت از خاک سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد که بندهای متعددی دارد و در این قانون به چگونگی آلوده شدن منابع آب و خاک و کمیت آن پرداخته شده است.

سلاجقه با بیان این که موضوع تغییر اقلیم بهانه‌ای شده تا برخی هر اتفاقی ناشی از سوء مدیریت را با آن توجیه کنند، افزود: در حالی مشغول مسموم کردن منابع آب و خاک کشور هستیم که مطابق قانون حفاظت از خاک «وقتی خاک تخریب می‌شود باید بازسازی شود.»

بازسازی هر مترمکعب خاک نیازمند ۳ تا ۳۹ هزار دلار هزینه

سلاجقه با بیان این که بازسازی هر مترمکعب خاک از سه دلار تا ۳۹ هزار دلار هزینه در بردارد، اظهار داشت: در حال حاضر قوانین خوبی داریم اما به آن عمل نمی‌کنیم. البته در کشور کشاورزانی داریم که از منابع آب و خاک به بهترین نحو استفاده می کنند و تولید در واحد سطح بالایی دارند.

سلاجقه ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال سه هزار و ۷۰۰ خود اظهاری و ۲۵ هزار مورد پایش از صنایع و خدمات داشتیم که این فرایند در سامانه جامع سازمان محیط زیست کشور در حال انجام است و ما به تکالیف خود عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست دستگاهی است که در کنار وزارت جهاد کشاورزی ایستاده است و به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، اما وزارت جهاد کشاورزی باید از همه ظرفیت‌‌های علمی و نخبگان خود استفاده کند تا چالش‌‌های مربوط به آینده خاک کاهش یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که باید به‌جای افزایش سطح زیرکشت، تولید در واحد سطح افزایش یابد، گفت: برای حفاظت از خاک باید خاک‌ورزی و کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار دهیم و با استفاده از این ظرفیت‌ها کشور را نجات دهیم.

۲۷۰ میلیون هکتار اراضی کشورهای همسایه، منشأ گرد و غبار

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که سازمان محیط‌زیست در بحث هدر رفت منابع آب و خاک از لحاظ کمی و کیفی وظایف خود را طبق قانون و آیین‌نامه‌ها کار انجام می‌دهد، افزود: در نشست منطقه‌‌ای وزرای حفاظت از محیط‌زیست کشورهای همسایه و اجلاس بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار سازمان ملل متحد، وظایفی به ما تفویض شده است.

ایلنا نوشت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: طبق آمارها ۲۷۰ میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه مولد و منشأ گرد و غبار است. برای حل این مسائل رایزنی‌‌ها در حال انجام است و امیدواریم هیات عراقی هر چه سریع‌تر در کشور ما حضور یابد تا مسائل مربوط به گرد و غبار را به صورت عملیاتی برطرف کنیم.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سلاجقه در پایان گفت: در شرق و شمال شرق کشور با دیگر کشورها از جمله ترکمنستان نیز باید رایزنی‌‌هایی برای مهار کانون‌ های گرد و غبار انجام شود.

 
انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید