دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » 50 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان به سامانه آبیاری نوین مجهز شد

50 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان به سامانه آبیاری نوین مجهز شد

کد خبر: 10169

 مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در سطح استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده و این امر زمینه صرفه جویی ۲۷۲ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است.

رخدادشهر: حسینعلی رمرودی با بیان اینکه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری موجب کاهش مصرف آب و صرفه جویی در منابع آبی سیستان و بلوچستان خواهد شد، افزود : توجه خاص به این بخش و افزایش اعتبارات این طرح بویژه در استان که محدودیت های منابع آبی بسیاری دارد از ضروریات بخش کشاورزی است.
وی تاکید کرد: مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان که قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به انجام رسیده و در صورت تامین اعتبار آماده اجراست.
مدیر آب وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان میزان اعتبار ابلاغی امسال را ۶ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان اعتبار می‌تواند اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح هزار هکتار را پوشش دهد.
وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان و افزایش بهروری منابع آبی انتظار می‌رود میزان اعتبارات این بخش در سالجاری به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

۱۶۰۲میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبی و خاکی سیستان و بلوچستان هزینه شد

رمرودی اظهار کرد: یک‌هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان از سال گذشته تاکنون برای اجرای ۴۰۰ طرح آبی و خاکی سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

وی بیان کرد: مرمت و بازسازی قنوات ، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ،طرح های کوچک تامین آب، احداث استخرهای ذخیره آب و کانال‌های آبیاری عمومی ،تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، احداث جاده های دسترسی به مزارع و انتقال آب با لوله از مهمترین پروژه های اجرا شده در استان در این مدت بود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون کار اجرایی ۳۰۰ طرح به اتمام رسیده است و بقیه طرح‌ها تا پایان سال مالی جاری تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ویژگی های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش‌های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبی ها به صورت دوره ای منجر به وقوع خشکسالی های سهمگین شده به طوری که علاوه بر تخریب زیر ساخت‌های بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.

ایرنا نوشت، اهمیت خاک به عنوان سرمایه ملی اگر بیشتر از آب و هوا نباشد کمتر از آن ها نیست، آب و خاک منابع پایه تولید در بخش کشاورزی هستند که بدون آنها تولید در این بخش امکانپذیر نخواهد بود.
کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیت های اقتصادی در دهه های اخیر و آینده به شمار می رود.
کشور ایران در یکی از خشک ترین مناطق جهان قرار گرفته است و استان سیستان و بلوچستان نیز به عنوان پهناورترین استان کشور با مساحتی بیش از ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع با

متوسط بارش نرمال سالیانه ۱۰۳ میلی متر و دارا بودن ۴۰۰ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشت از نظر اقلیمی در گروه خشک و فراخشک قرار دارد. از آنجایی که کشاورزی شغل و معیشت قالب مردم ساکن در این استان محسوب می شود، استفاده صحیح و بهینه از منابع پایه آب و خاک ضرورت انکار ناپذیر است به همین سبب در برنامه ریزی ها اعم از ذخیره، انتقال، توزیع و مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاملا هوشمندانه عمل شود.

از منظر کارشناسان؛ حفاظت از منابع آبی و اعمال مدیریت صحیح در بهره برداری از منابع در بخش کشاورزی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در چنین شرایطی تنها راهکار برای حل این مشکل بهره گیری موثر و بهینه از منابع محدود آب و بهبود بهره وری در این بخش خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

 
 
  
  

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید