دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ۶ هکتار از پهنه آبی تالاب حسنلوی نقده احیا شد

۶ هکتار از پهنه آبی تالاب حسنلوی نقده احیا شد

کد خبر: 10162

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: ۶ هکتار از پهنه آبی تالاب بین المللی حسنلوی این شهرستان با آبگیری از کانال سد احیا شد.

رخدادشهر: اکبر قایمی اظهار کرد: هم‌اکنون آب با استفاده از ۲ دستگاه پمپاژ با حجم ۹ اینج در ثانیه از کانال سد حسنلو به این تالاب انتقال داده می شود.

وی اضافه کرد: این تالاب برای احیای کامل به بیش از چهار میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که بخشی از آن از طریق سد حسنلو و بخشی دیگر نیز از طریق بارش‌های پاییزی و رودخانه گدار تامین می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان افزود: هم‌اکنون این تالاب میزبان پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی و عقاب تالابی است.

 وی افزود: احیای بخش های از این تالاب در این فصل که منطقه ما میزبان پرندگان مهاجر است و کوچ پرندگان از مناطق شمالی به مناطق جنوبی تداوم دارد، می تواند خبر خوشی برای دوستداران محیط زیست و علاقمندان پرنده نگری باشد.

ایرنا نوشت،  شهرستان نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های «درگه‌سنگی»، «حسنلو» و «یادگارلو» جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی شهرستان نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی در کشور به شمار می‌رود.

تالاب بین‌المللی حسنلو با مساحت ۳۰۵ هکتار در هشت کیلومتری شمال شهر "محمدیار" و ۲۰ کیلومتری "نقده" واقع شده است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان منطقه شکار ممنوع ارتقاء یافت و سد حسنلو نیز با ظرفیت ۹۴ میلیون مترمکعب آب، در حاشیه این تالاب و بر روی رودخانه «گدار» قرار دارد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

انتهای پیام/

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید