پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » ۴ پرونده ایران برای ثبت جهانی مشخص شد

۴ پرونده ایران برای ثبت جهانی مشخص شد

کد خبر: 10151

  همزمان با صدور احکام مدیران پرونده‌های ثبت جهانی، موضوع پرونده‌های ایران برای ثبت در یونسکو مشخص شد.

رخدادشهر: علی دارابی با صدور احکامی برای مدیران چهار پرونده ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، به نوعی از پیگیری‌ها برای تهیه چهار پرونده «مسجد ایرانی»، «آسبادهای ایرانی»، «خانه‌های ایرانی و منظر فرهنگی ماسوله» و «قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم آباد» خبر داد.

معاون میراث فرهنگی در احکام جداگانه‌ای، عبدالرسول وطن‌دوست را به عنوان مدیر پرونده ثبت جهانی «مسجد ایرانی» و محمدحسن طالبیان را به عنوان مدیر پرونده ثبت جهانی «آسبادهای ایرانی» منصوب کرد.

ایران از سال ۱۳۵۷ ثبت آثار تاریخی را در یونسکو آغاز کرد، اما پس از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی و تا سال ۱۳۸۲ در ثبت غفلت کرد که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی آن رویکرد، ایران را ۲۴ سال از ثبت جهانی عقب نگه داشت، از همین رو وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جبران آن عقب‌ماندگی سراغ پرونده‌های زنجیره‌ای رفته است که ثبت کاروانسراهای ایرانی در سال ۱۴۰۲ از آن جمله بود. معاون میراث فرهنگی با تاکید بر این سیاست، پرونده‌های زنجیره‌ای دیگری را همچون مسجد و خانه‌های ایرانی آغاز کرده است.

در ادامه احکامی که برای مدیران پرونده‌های ثبت جهانی صادر شده است، مصطفی پورعلی، مدیر پرونده‌های «خانه‌های ایرانی و منظر فرهنگی ماسوله» شد. پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» درحالی امسال و در چهل‌و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شد که با مخالفت ایکوموس، رأی یونسکو را برای ثبت جهانی نگرفت و به پیشنهاد کشورهای عضو «دیفر» شد؛ به این معنی که یونسکو به ایران فرصت دوباره داد تا ایرادهای این پرونده را که ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) به آن وارد کرده است، رفع کند و دوباره، بدون محدودیت سهمیه‌ای برای بررسی به یونسکو بفرستد؛ به این معنی که ایران در اجلاس بعدی دو پرونده می‌تواند داشته باشد.

ایسنا نوشـت، معاون میراث فرهنگی همچنین عطا حسن‌پور نیز را به عنوان مدیر پرونده «قلعه فلک الافلاک و دره خرم‌آباد» انتخاب کرد.

دارابی در این احکام، برنامه‌ریزی دقیق برای رفع موانع ثبت جهانی این پرونده‌ها و تدوین مطالعات نهایی آن‌ها برای ارسال در زمان مقرر را خواستار شده است.
همچنین مدیران پرونده‌ها مکلف شده‌اند با کمک جمعی دیگر از کارشناسان، این پرونده‌ها را تدوین کرده و در شورای ثبت جهانی به ریاست معاون میراث‌ فرهنگی نهایی کنند.

انتهای پیام/

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید