چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » سیاست » اعلام آمادگی مجلس ایران برای انتقال تجربیات در مقابله با فساد

رفیعی در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهان (IPU):

اعلام آمادگی مجلس ایران برای انتقال تجربیات در مقابله با فساد

کد خبر: 10116

  رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از اعلام آمادگی مجلس ایران برای همکاری و انتقال تجربیات با مجالس کشورها برای مقابله با فساد خبر داد.

رخدادشهر: سمیه رفیعی  در پنل گفت‌وگو با موضوع «نقش پارلمان‌ها در ترویج فرهنگ شفافیت، مبارزه با فساد و مشارکت شهروندان برای بازگرداندن اعتماد به نهادهای ملی و بین‌المللی و تقویت صلح» یکصد و چهل و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهان (IPU) با اشاره به موضوع فساد و ضرورت برخورد همه‌جانبه با آن در سطح جهانی، بیان کرد: کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل به عنوان جامع‌ترین سند الزام آور بین المللی در حوزه پیشگیری و مقابله با فساد اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی اظهار کرد: مجالس از طریق نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه و مدیریت درامدهای عمومی توانسته‌اند نقش نظارتی خود را در مقابله با فساد و بازیابی اعتماد عمومی ایفا کنند. همین امر می‌تواند موجب احیا و تقویت اعتماد عمومی به فعالیت‌های مجلس و دولت در کشورها شود. از سوی دیگر همکاری نزدیک میان نهادهای قانونگذار و مجری قانون می‌تواند موجب اجرای هرچه بهتر قوانین ملی در حوزه مقابله با فساد گردد.

نایب رییس مجمع محیط زیست و توسعه آسیا پاسفیک در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس شورای اسلامی در این حوزه، بیان کرد: در مجلس ایران علاوه بر قانونگذاری، بُعد نظارتی بسیار قوی است. یکی از ابتکار عمل‌های قوی در این حوزه که در دوره اخیر انجام شده نظارت میدانی بر عملکردهاست که می‌تواند مدلی موفق برای سایر کشورها باشد و خیلی از موارد فساد را برطرف کند.

ایسنا نوشت، وی با اشاره به تصویب قانون شفافیت در دوره اخیر مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: معتقدیم همه فعالیت های مربوط به حکمرانی باید شفاف باشد. شفافیت در ایران یک دیپلماسی عمومی و مورد مطالبه مردم است و پیشنهاد می‌کنیم سایر کشورها نیز از مدل قانون شفافیت مجلس ایران الگو بگیرند.

 عضو کارشناسان کارگروه محیط زیست و اقتصاد مجمع هلسینکی  در پایان از اعلام امادگی مجلس ایران برای اشتراک گذاری و هم‌اندیشی تجارب با سایر همکاران پارلمان‌های دنیا در حوزه مفارزه با فساد خبر داد و ابراز امیدواری کرد که زمینه مشترک این مهم با همکاری اتحادیه بین‌المجالس جهان (IPU) فراهم شود.

انتهای پیام/

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید