یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » رونق بازار باغداران آلوی بهاری با ایجاد صنایع تبدیلی

رونق بازار باغداران آلوی بهاری با ایجاد صنایع تبدیلی

کد خبر: 10095

 شهرستان بهار با ۶۲۱ هکتار سطح باغ‌های آلو و تولید سالانه ۷۵۰۰ تن محصول آلو یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول باغی در استان همدان به شمار می‌رود.

رخدادشهر: برداشت این محصول از اواسط مهر در شهرستان آغاز شده و تا اوایل آبان هر سال ادامه دارد، بنا به گفته باغداران آلوی این شهرستان بخشی از محصول در روستا به صورت سنتی و دستی به لواشک، رب آلو، ترشی، مربای آلو، آلو بخارا و آلوی تیزابی تبدیل و فرآوری و به بازار عرضه می‌شود که البته در این رابطه زنان هر یک از بهره‌برداران و باغداران آلو بیشتر از این حد توانایی فرآوری محصولات باغ خود را نداشته و به ناچار بخش اعظم محصول باغ خود را باید خام‌فروشی کنند و در همین رابطه راه‌اندازی کارگاه فرآوری مکانیزه و صنعتی به طور قطع برای بهره‌برداران آلوی شهرستان ضرورت دارد چرا که این امر از نقش مؤثری در جلوگیری از خام‌فروشی و ارزش‌افزوده دوچندان محصولات باغداران این شهرستان برخوردار خواهد بود.

فرماندار شهرستان بهار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این شهرستان برای ایجاد و احداث صنایع تبدیلی را داشته باشند، حمایت خواهیم کرد.

مجتبی فیض‌اللهی افزود: بهار یکی از شهرستان‌های استان‌همدان در تولید محصولات کشاورزی به ویژه تولید سیب‌زمینی و محصولات باغی بوده که توسعه و گسترش هر چه بیشتر صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی در این شهرستان از نقش مؤثری در جلوگیری از خام‌فروشی و ارزش‌افزوده بیشتر برای کشاورزان منطقه برخوردار خواهد بود.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذارانی که در ارتباط با محصولات کشاورزی شهرستان قصد سرمایه‌گذاری و متقاضی احداث صنایع تبدیلی در منطقه باشند را از محل تسهیلات تبصره ۱۶ کمک کرده و در صورت نیاز تسهیلات لازم را در اختیار آنها می‌گذاریم. هر سرمایه‌گذاری که در این ارتباط درخواست داده و طرح توجیهی خود را ارائه دهد، استقبال کرده و حمایت لازم را از وی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های موجود، توسعه صنایع تبدیلی شهرستان جزو برنامه‌های اولویت‌دار به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: برنامه و جلساتی نیز برای صنایع تبدیلی شهرستان داشته‌ایم و در این زمینه از صاحبان صنایع تبدیلی سطح شهرستان درخواست کردیم، اگر تمایل به اجرای طرح توسعه داشته و یا برنامه‌ای در این ارتباط دارند، در صورت نیاز آنها را کمک و حمایت کنیم.

فیض‌اللهی با اشاره به سطح بالای باغ‌های آلوی شهرستان بهار افزود: باغداران آلو معمولاً بخشی از محصول تولید شده خود را به روش سنتی فرآوری می‌کنند که وجود صنایع تبدیلی لازم در این امر از نقش ارزنده‌ای در کمک به این باغداران در فرآوری مکانیزه این محصول و ارزش‌افزوده بالاتر برخوردار خواهد بود.

وی یادآور شد: چندی پیش جشنواره آلوی روستای حیدره قاضی‌خان این شهرستان برگزار شد که گردشگران و میهمانان و مردم شهرستان استقبال بسیار خوبی از این جشنواره داشتند. در حاشیه این جشنواره نیز نمایشگاه و بازارچه عرضه مستقیم آلو، گردو سوغات و صنایع دستی و غذاهای محلی روستای حیدره قاضی‌خان نیز برپا بود.

فیض‌اللهی با بیان اینکه روستای حیدره قاضی‌خان قطب تولید آلو و دارای بیشترین سطح باغ‌های آلو و گردوی باکیفیت است، یادآور شد: غذای محلی آش آلو این روستا در شُرف ثبت ملی شدن در فهرست آثار ناملموس کشور است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار هم به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به حجم بالای تولیدات محصولات باغی شهرستان، کمبود واحدهای صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات باغی یکی از مشکلات شهرستان در این حوزه به شمار می‌رود که امیدواریم با هماهنگی سازمان جهادکشاورزی و افراد سرمایه‌گذار بتوانیم چند واحد صنایع فرآوری و تبدیلی در زمینه محصولات باغی برای شهرستان ایجاد کنیم.

عبدالحسین اکبری از برداشت سالانه ۵۷۰۰ تن آلو از سطح باغ‌های این شهرستان خبر داد و اظهارکرد: شهرستان بهار با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی دارای ۵۷۰۰ هکتار سطح باغ‌های مختلف از جمله آلو، گردو، بادام، انگور و سایر محصولات دیگر باغی بوده که از این میزان، سطحی افزون بر ۶۲۱ هکتار آن به باغ‌های آلو اختصاص دارد.

وی افزود: در حال حاضر از سطح ۶۲۱ هکتاری باغ‌های آلوی شهرستان، ۵۴۶ هکتار آن بارور و قابل برداشت آلو محسوب می‌شود که از هر هکتار از این باغ‌های بارور به طور میانگین ۱۰.۵ تن محصول قابل برداشت است.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی شهرستان بهار، بهترین آلوی تولید شده را از نظر کیفیت، درشتی و نازکی پوست و گوشتی بودن دارد و برای فرآوری از کیفیت بالایی برخودار است.

وی بیشترین پراکنش سطح باغ‌های آلوی این شهرستان را فسیجان، وهنان، حیدره قاضی‌خان، حسن قره‌باغی و برخی دیگر از روستاهای این شهرستان دانست و یادآور شد: برداشت آلو از سطح باغ‌های شهرستان از اواسط مهرماه آغاز شده است و تا اوایل آبان‌ماه ادامه دارد.

ایسنا نوشت، امیدواریم با حمایت و استقبال خوبی که مسئولان شهرستان بهار از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه به ویژه در بحث ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و باغی دارند، سرمایه‌گذاران این امر، این منطقه را در برنامه هدفگذاری شده خود به لحاظ پتانسیل و ظرفیت‌های موجود این شهرستان لحاظ کنند ضمن اینکه ایجاد صنایع تبدیلی صنعتی و مکانیزه برای فرآوری محصول آلوی شهرستان بهار از نقش مؤثری در برندسازی این محصول به نام شهرستان بهار برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام/

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید