شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » سهم ناچیز صادرات زرشک در قطب تولید جهان

سهم ناچیز صادرات زرشک در قطب تولید جهان

کد خبر: 10089

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اعلام این مطلب میزان صادرات زرشک سال گذشته در استان را حدود ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با توجه به این موضوع مهم که ۹۸ درصد زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود تنها این میزان زرشک گلچین و صادر شده است.

رخدادشهر: احسان بیکی گفت: معرفی زرشک در سطح بین المللی نیازمند رعایت استانداردهای مورد نظر کشورهای مقصد از جمله کاهش بار میکروبی، بست‌بندی‌های نوین، فرآوری مناسب است.

وی از معضلات پیش رو برای صادرات زرشک به بار میکروبی آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از چیدن زرشک، این محصول مزیت‌دار در بارگاه یا کارگاه بهداشتی خشک و پاک نمی‌شود که این موضوع باعث افزایش بار میکروبی آن می‌شود.

به گزارش ایسنا، بیکی قرار داشتن کارگاه‌های زرشک پاک کنی در زیر مجموعه قنادان را از مهمترین معضلات پیش روی تولید این محصول عنوان کرد و خواستار حل این معضل شد.

وی به تشکیل کارگروه توسعه اشاره کرد و گفت: پس از تصوبیب این مهم موارد مرتبط با زرشک شامل چیدن، خشک کردن، پاک کردن و... به صورت بهداشتی رصد می‌شود.

وی با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان افزود:  خشک کردن، بسته‌بندی توسط شرکت‌های دانش بنیان اختراع و به بازار عرضه شده و با ورود این دستگاه‌ها و ماشین آلات و کاهش بار میکروبی، امید است بتوان زرشک با کیفیت و عاری از بار میکروبی عرضه کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد زرشک تولیدی‌تر بوده و بقیه خشک می‌شود.

 بیکی به فعالیت ترمینال ضبط زرشک اشاره کرد و گفت: با پیگیری انجام شده این مجموعه با کارخانه‌های بزرگ مطرح کشور در زمینه صادرات همکاری دارد و به زودی اولین محموله زرشک دان شده به کارخانه مورد نظر ارسال و با آخرین روش‌های روز دنیا فریز، بسته‌ بندی و صادر خواهد شد.

 به گفته وی گرچه در ابتدا سود اولیه برای این کارخانه خواهد بود اما پس از فرهنگ سازی و سنجش کشش بازار برای انتفاع کشاورز می‌توان مقدار بیشتری زرشک دان شده و تر برای صادرات عرضه کرد.

 بیکی ‌گفت: با انجام این اقدامات، کشاورز زرشک را با قیمت بیشتری به بازار عرضه می‌کند چنانچه ۱۰ تا ۲۰ درصد زرشک تولیدی استان به صورت تر خارج شود انتفاع بیشتری برای کشاورز خواهد داشت.

به گفته بیکی زرشک تر و خشک توسط ترمینال ضبط زرشک پس از تست بار میکروبی از کشاورز خریداری شده و این اقدام باعث می‌شود کشاورز به سمت خشک کردن بهداشتی زرشک برود.

ایسنا نوشت،  رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: برای کاهش بار میکروبی، باید زرشک در بارگاه‌های بهداشتی خشک شود.

وی یادآورشد: امید است با راه‌اندازی کارگاه توسعه همه موارد مرتبط با زرشک شامل برداشت، خشک کردن، دان کردن، شستشو به صورت بهداشتی رصد شود و با راه اندازی  و آغاز کار کارگاه توسعه، از خروج نهال زرشک نیز به خارج از استان جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
صادرات, زرشک, بیرجند
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید