چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » سیاست » راهکاری برای ایجاد ارتباط صنعت با دانش‌بنیان‌ها/بازار ارزی ۱۵ میلیارد دلاری کشور را دریابید

راهکاری برای ایجاد ارتباط صنعت با دانش‌بنیان‌ها/بازار ارزی ۱۵ میلیارد دلاری کشور را دریابید

کد خبر: 10086

به اعتقاد دانش آموخته دکترای مدلسازی انرژی دانشگاه تهران، میان صنایع و شرکت‌های دانش بنیان رابطه معناداری وجود ندارد و راهکار ایجاد این رابطه تعریف نیازهای صنایع بزرگ و مادر و تبدیل این نیازها به پروژه‌های عملیاتی است تا نخبگان در فرآیند استاد-شاگردی این پروژه‌ها را اجرایی کنند و از این طریق نیاز صنایع از سوی نخبگان مرتفع شود.

رخدادشهر: سعید ودادیان کلانتری، دکترای مدلسازی انرژی دانشگاه تهران که به عنوان یکی از ۷ نخبه در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری چالش‌های حوزه‌های تخصصی خود را ارائه کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: این شرکت‌ها در وضعیت خوبی هستند ولی از سوی دیگر بازار شرکت‌های دانش بنیان در دست وزارتخانه‌های مختلف صنعتی کشور است و این نهادها و صنایع در استفاده از دستاوردهای این شرکت‌ها وضعیت خوبی ندارند.

وی افزود: من در دیدار با مقام معظم رهبری نیز این مساله را عنوان کردم که مسوولینی که لازم بود در آن جلسه حضور داشته‌باشند، باید وزرایی چون نفت، صمت، نیرو باشند چرا که بازار شرکت‌های دانش بنیان توسط این وزارتخانه‌ها و صنایع بزرگ رونق می‌گیرد.

کلانتر تاکید کرد: از سوی دیگر ترکیب مسوولینی که در این نشست‌ها دعوت می‌شوند، ساختار قدیمی دارد، این در حالی است که اگر بخواهیم برای شرکت‌های دانش بنیان اتفاق بزرگی رخ دهد، نیاز است تا سمت بازار تحریک شود که این سمت بازار شامل وزارتخانه‌ها و صنایع بزرگ است.

این دانش آموخته دانشگاه تهران با بیان اینکه در این زمینه ضعف‌هایی داریم و باید این نواقص برطرف شوند، افزود: در زمینه مشارکت نخبگان در حل مسایل کشور باید گفت که نخبگان مایل به مشارکت هستند، حتی اگر برخی از آنها از کشور خارج می‌شوند،به این دلیل است که آنها به دنبال این هستند تا اقدامی برای کشور انجام دهند ولی بستر آن در کشور فراهم نیست، حضرت آقا نیز فرمودند که در این زمینه(مهاجرت نخبگان) مبالغه می‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه نیز در این نشست مدلی را ارائه دادیم، یادآور شد: بر اساس این مدل، نخبگان باید از مرحله رشد تا مراحل بالاتر، طی یک فرآیندی، درگیر پروژه‌های بزرگ شوند، چرا که اگر نخبگان درگیر پروژه‌های بزرگ شوند، در کشور ماندگار می‌شوند و کارهای بزرگی را اجرایی می‌کنند.

به گفته وی، در صورت وجود زمینه فعالیت، توانمندی‌های نخبگان شکوفاتر خواهد ‌شد.

کلانتر در خصوص ایجاد ارتباط بیشتر صنایع با شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: راهکاری که برای ارتباط بیشتر صنایع با شرکت‌های دانش بنیان می‌توان ارائه داد، این است که نیازهای صنایع بزرگ و مادر طی مکانیزمی تبدیل به پروژه‌های عملیاتی شوند تا نخبگان بتوانند این پروژه‌ها را اجرایی کنند.

این محقق حوزه انرژی، مکانیزم اجرای این پروژه‌ها توسط نخبگان را در قالب روش استاد-شاگردی دانست و گفت: در فرآیند استاد-شاگردی نخبگان درگیر طرح‌های بزرگ می‌شوند و از این طریق نیاز صنایع از سوی نخبگان مرتفع می‌شود.

کلانتر، بازار بومی صنایع بزرگ و مادر کشور را سالانه ۱۵ میلیارد دلار عنوان و خاطر نشان کرد: این عدد بزرگی است و معنای آن این است که بازار مالی بزرگی برای این شرکت‌ها در کشور ایجاد شده و نکته جالب آن این است که این بازار، یک بازار ارزی است.

ایسنا نوشت، دکترای مدلسازی انرژی دانشگاه تهران اضافه کرد: من در دیدار با حضرت آقا نیز به این نکته تاکید کردم که در کشور بازار ارزی داریم که واردات در آن صورت می‌گیرد و در صورتی که واردات در آن صورت نگیرد، نیازها از طریق شرکت‌های دانش بنیان و فناوران قابل تامین است و حضرت آقا نیز در سخنرانی‌های خودشان تاکید کردند که بزرگترین بازار فناوران کشور همین بازار دولتی است و اگر محصولی در کشور تولید می‌شود،‌مشابه آن از خارج خریداری نشود.

وی افزود: من این مساله زیست بوم دانش بنیان تاکید داشتیم که حضرت آقا در سال ۹۸ بر رشد ۱۰۰ برابری شرکت‌های دانش بنیان تاکید داشتند و به نظر من آنگونه که باید عملکردها در این زمینه مناسب نبود که آقا در سال ۱۴۰۱ به رشد دو برابری شرکت‌های دانش بنیان قانع شدند و این امر مناسب نیست و باید برای آن راهکاری ارائه شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
دانش بنیان, صنعت
دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید