سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » سیاست » ۶۰ درصد معلمان از سال‌های گذشته از رشته‌های غیرمرتبط جذب شده‌اند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

۶۰ درصد معلمان از سال‌های گذشته از رشته‌های غیرمرتبط جذب شده‌اند

کد خبر: 10079

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: معتقدم مدارس کم‌جمعیت اگر مشکلات شان حل شود قسمت عمده‌ای از کمبود معلم ما روی کاغذ کم خواهد شد.

رخدادشهر: مهرداد ویس کرمی درباره پیگیری موضوع کمبود معلم در کشور، گفت: طی چندسالی که کمیسیون آموزش در مجلس یازدهم تشکیل شده یکی از بحث‌های ما همیشه کمبود معلم بوده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش ما در حال حاضر دارد و ارائه راهکار برایش سخت است، مدارس با جمعیت بسیار پائین است، بیان کرد: ما مدارس یک، ۵ و یا ۱۰ نفره داریم که اگر بخواهیم برای هر پایه‌ای یک معلم استفاده کنیم، تعداد معلم بالا می‌رود و در واقعیت بحث دیگری اتفاق می‌افتد، اگر هم بخواهیم معلم برای این مدارس نگذاریم، بحث بازماندگان از تحصیل پیش خواهد آمد. این امر یک معضلی شده و واقعا هم کار را سخت کرده است.

وی ادامه داد: امروز بحث مدارس عشایری، مدارس روستایی، مدارس دوردست و توزیع نامناسب معلم مطرح است. طبق آماری که از سال‌های گذشته داریم ۶۰ درصد معلمان از رشته‌های غیرمرتبط جذب شده‌اند و همین‌ها کمبود معلم است؛ یعنی معلم گرفته شده و حقوق هم دریافت می‌کنند اما کارآمدی لازم را ندارد.

ویس‌کرمی تاکید کرد: معتقدم یکی از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش کشور همین مدارس با جمعیت پائین است که مثلا شاید بشود یکی از راهکارهایی که به کار گرفت، آموزش مجازی باشد. در مواردی که مدارس بسیار کوچک هستند با یک هزینه‌ هنگفتی مانند مشکلات شبکه‌های اجتماعی در زمان کرونا به وجود نیاید و یا آن بی‌سوادی‌ که آنجا به وجود آمد، رخ ندهد شاید ما بتوانیم ظرفیت آموزش مجازی را فعال کرده و در این مقطع استفاده کنیم.

ایلنا نوشت، این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان کرد: چیزی که من متوجه شدم و شاید حرف کارشناسی و دقیقی نباشد است که یکی از مشکلات اصلی کمبود معلم ما که رفعش هم بسیار دشوار است مدارس کم جمعیت هستند. برای راهکارش هم ای‌کاش آموزش و پرورش یک همایشی بگذارد و بگوید مشکلات من این است، مقاله برای حلش بدهید. به نظرم کمتر این کارها را بلد شده‌ایم، یعنی مسئله مطرح و همایش برگزار کنیم و اساتید راهکار ارائه دهند. اگر راهکاری مطرح شد، حجت پیدا می‌کنیم. همچنین اگر اقدام شد همه عقلا دیگر قبول دارند که ما تلاش‌مان را کرده‌ایم. از سوی دیگر هم ممکن است راهکارهای داده شود که اصلا آدم فکرش را نکند و به ذهن ۴ نفر معاون وزیر و مشاوری که معمولا ذهن‌شان هم در یک چارچوبی کار می‌کند و سنتی است، نرسیده باشد.

وی افزود: دو راه به نظر من می‌تواند کمک کند، نخست معتقدم آموزش مجازی می‌تواند یک مقداری بار را کمتر کند، دوم این‌که فراخوان بزنیم و از مردم، اساتید، اندیشمندان، دانشگاه‌ها و غیره کمک بخواهیم که راهکار برای این مشکلات دهند. معتقدم مدارس کم جمعیت اگر مشکلات‌شان حل شود قسمت عمده‌ای از کمبود معلم ما روی کاغذ کم خواهد شد.

انتهای پیام/

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید