دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » تغییر کاربری در اراضی ملی ممنوع است

معاون سازمان محیط زیست:

تغییر کاربری در اراضی ملی ممنوع است

کد خبر: 10065

  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تغییر کاربری در اراضی ملی ممنوع است، اظهار کرد: هرگونه تغییر کاربری باید تنها با صدور مجوز و در نظر گرفتن حساسیت‌های سازمان محیط زیست انجام شود.

رخدادشهر: یکی از مسائل تهدیدکننده محیط زیست و منابع طبیعی تغییر کاربری اراضی است. این امر موجب نابودی بخش اعظمی از زمین‌های کشاورزی می‌شود و از دیدگاه امنیت غذایی، خودکفایی و اشتغال پایدار جامعه روستایی، پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد.

همچنین تغییر کاربری زمین منجر به خسارت­‌های جبران ناپذیر به عرصه­‌های طبیعی شامل گسترش بیابان‌زایی و فرسایش خاک و وقوع بلایای طبیعی مانند رانش زمین، سیل و تغییر اقلیم، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش تنوع زیستی و حاصلخیزی اراضی و پیامدهای منفی زیست محیطی همچون آلوده شدن منابع آبی و خاکی توسط صنایع آلاینده‌ غیرمجاز به‌خصوص در حاشیه رودخانه‌ها، ساحل دریا و مناطق مجاور منابع آب شرب و کشاورزی و مرگ تدریجی کشاورزی و تهدید جدی امنیت غذایی می‌شود.

این در حالیست که چندی پیش اخباری از برنامه هفتم منتشر شد که  در بخشی از صدور مجوز واگذاری اراضی ملی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای بهره‌برداری خبر داده شده بود.

حسن اکبری در این باره اظهار کرد: اگر این محدوده‌ها داخل پناهگاه حیات وحش قرار داشته باشند، تغییر کاربری آن مستلزم اخذ مجوز است و در هر صورت تغییر کاربری در اراضی ملی ممنوع است.

ایسنا نوشت، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مستثنیات نیز با اینکه افراد مالک هستند اما اگر قصد تغییر کاربری داشته باشند باید حتماً مجوز بگیرند و حتماً این حساسیت‌ها را سازمان حفاظت محیط زیست لحاظ می‌کند که در آنجا ساخت و ساز یا بارگذاری که با رویکرد یک پناهگاه و تالاب منافات داشته باشد، انجام نشود و مجوزی نیز برای آن صادر نشود.

 اکبری در پایان تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که مناطقی همچون تالاب میانکاله زیستگاه بسیار ارزشمندی برای پرندگان مهاجر است. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست حساسیت و مقاومت زیادی در اصلاح رویکردها دارد تا رویکردها به گونه‌ای باشد که زیستگاه‌های ارزشمند همچون میانکاله کمترین آسیب را متحمل شوند.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید