یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » محیط زیست بر واحدهای آلاینده نظارت می‌کند

در بررسی جزییات برنامه هفتم توسعه:

محیط زیست بر واحدهای آلاینده نظارت می‌کند

کد خبر: 10025

سازمان حفاظت محیط زیست با موافقت نمایندگان مجاز است از طریق آزمایشگاه های معتمد و همکار، بر میزان آلایندگی و ارزیابی خوداظهاری واحدهای آلاینده و واسنجی (کالیبراسیون) تجهیزات پایش آلاینده های منابع زیستی نظارت کند.

رخدادشهر: در نشست علنی امروز- دوشنبه ۱۰ مهر ماه- مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با بندهای(ب) و (پ) ماده ۲۲ این لایحه موافقت کردند.

در بند (ب) ماده ۲۲ آمده است: دستگاه های اجرائی مکلفند طرح های کلان توسعه ای خود را مورد ارزیابی راهبردی زیست محیطی قرار داده و گزارش آن را برای تأیید به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کنند. آیین نامه اجرائی این بند، مشتمل بر تعریف طرح های کلان توسعه ای ظرف چهارماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد این بند بیان داشت: این بند ناظر به طرح های توسعه ای بزرگ است و اگر بخواهیم مسیری در بین جنگل ایجاد کنیم علاوه بر مطالعات زیست محیطی باید مطالعات راهبردی هم در این زمینه انجام شود چون طرح های توسعه ای بزرگ می توانند اثرات زیست محیطی داشته باشد.

داود منظور بیان داشت: برای اجرایی طرح های کلان توسعه ای باید از لحاظ میزان آلاینده ها مطمئن شویم تا در زمان اجرا طرح ها دچار مشکل نشود این برای دقت کارشناسی است و در دنیا هم معمول است که مطالعات زیست محیطی و راهبردی انجام شود.

نمایندگان در ادامه بند (پ) ماده ۲۲ را بدین شرح تصویب کردند: سازمان حفاظت محیط زیست مجاز است از طریق آزمایشگاه های معتمد و همکار، بر میزان آلایندگی و ارزیابی خوداظهاری واحدهای آلاینده و واسنجی (کالیبراسیون) تجهیزات پایش آلاینده های منابع زیستی نظارت کند. پرداخت تعرفه خدمات مذکور بر عهده واحدهای مشمول می باشد. آیین نامه اجرائی این بند مشتمل بر تعیین شاخص ها،معیارهای زیست محیطی و تعرفه های ارائه خدمات به واحدهای مشمول، ظرف سه ماه پس از لازم الاجراشدن این قانون توسط سازمان مذکور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در تشریح این بند اظهار داشت: این حکم باعث تسریع امور مردم و واحدهای تولیدی می شود و ذرات معلق و آلاینده در واحدهای صنعتی باید دائما توسط واحدهای مشمول کنترل می شوند چون کنترل این واحدها بر اساس خود اظهاری است باید سازمان محیط زیست آنها را کنترل کند که آیا استاندارها را رعایت می کنند یا خیر؟

ایرنا نوشت، منظور ادامه داد: چون محیط زیست نیروی کاری کافی برای کنترل واحدهای تولیدی ندارد لذا در این حکم پیشنهاد کردیم که آزمایشگاه های معتمد به عنوان ناظر مورد اعتماد کار نظارت را به نیابت از سامان محیط زیست انجام دهند.

وی با بیان اینکه اجرای این حکم فرایند کار واحدهای تولیدی را آسان می کند، گفت: سلامت مردم برای ما مهم است برخی از بیماری ها به خاطر وجود آلاینده هاست این حکم به صیانت از سلامت مردم و محیط زیست کمک می کند.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید