دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی » سالانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف پیشگیری از تنش آبی در کشور می‌شود

سالانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف پیشگیری از تنش آبی در کشور می‌شود

کد خبر: 10010

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سالانه بین پنج تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از تنش آبی در کشور صرف می‌شود.

رخدادشهر: اتابک جعفری در بازید از پروژه‌های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: برای جلوگیری و رفع تنشهای آبی مناطق مختلف کشور پروژه‌های ویژه و برای بلند‌مدت نیز پروژه‌های کلانی تعریف شده است که با استفاده از آن مدیریت هوشمند و صرفه‌جویی داشته باشیم تا فشار بر منابع آبهای زیر زمینی به کمترین میزان ممکن برسد.

وی میزان هدر رفت آب در کشور را ۲۵ درصد و به عنوان یکی از مشکلات جدی این حوزه دانست و اظهار داشت: باید با روشهای مختلف اصلاح شبکه و جلوگیری از پرت آب اجرا شود که به این منظور برنامه‌هایی در دست اجرا است تا حداقل ۱۰ درصد از این میزان در بازه زمانی چند ساله کاهش یابد.

جعفری با اشاره به تغییر اقلیم جدی در کشور که منجر به کاهش بارش‌ها شد، گفت: سال گذشته تمامی نقاط کشور از این تغییر اقلیم متاثر شد که در استان زنجان به خصوص شهر زنجان این تاثیر جدی‌تر بود به طوری که سدهای اطراف شهر زنجان تحت الشعاع قرار گرفت.

وی یادآورشد: سال گذشته را با برنامه‌ریزی مناسب و تعریف پروژه‌های اضطراری بدون مشکل پشت سر گذاشتیم و این امر به خوبی مدیریت شد و امسال نیز با بهتر شدن وضعیت بارندگی‌ها در تمام شهرها پروژه‌های اضطراری برای گذر از پیک تابستان تعریف شد که قطعی آب با برنامه نداشتیم.

جعفری با بیان اینکه اجرای پروژه آبرسانی استان زنجان با تزریق اعتبار لازم شتاب خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در بخش آبرسانی روستایی از زمان فعالیت دولت سیزدهم تاکنون با جهاد آبرسانی ۲۱۰ روستا در استان زنجان آبرسانی شد که این کافی نیست و تا پایان آذر ماه امسال ۵۰ روستای دیگر این استان آبرسانی خواهد شد.

به گزارش وزارت نیرو، وی تصریح کرد: در مجموع از محل جهاد آبرسانی، کمک خیرین و اعتبارات ملی تا پایان فعالیت دولت سیزدهم ۳۰۰ روستای دیگر استان زنجان آبرسانی خواهد شد که با تحقق این امر تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار زنجان از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

​جعفری یکی از مشکلات حوزه آب و فاضلاب استان زنجان را کمبود سرانه اجرای شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب ذکر کرد و افزود: طی ۲ سال اخیر اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است به طوری که امروز ظرفیت حدود ۷۵ هزار مترمکعب در شبانه روز تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان به ارزش حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
بحران آب, خشکسالی, تنش آبی
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید