کد خبر: 9254
تاریخ و ساعت انتشار: 1402/01/18 17:12
منبع: rokhdadshahr.ir

رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان، یکی از مسائل فوری آموزش‌وپرورش است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که یکی از مسائل فوری و جاری آموزش‌وپرورش رسیدگی به اعتراضات مربوط به رتبه‌بندی معلمان است، اظهار کرد: دولت گذشته به دلیل مشکلاتی که رتبه‌بندی داشت و امروز ما با آن مواجه هستیم، رتبه‌بندی معلمان را به مدت ۳ سال اجرایی نکرد، اما وجود اعضای جوان در شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم باعث شد تا همت کافی برای اجرای رتبه‌بندی ایجاد شود.

رخدادشهر: رضا مراد صحرایی با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق قبولی عبادت‌ها و نیایش‌ها در این ماه مبارک و تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: اولین جلسه خود را برای درک بیشتر مسائل آموزش‌وپرورش و معلمان به تشکل‌های فرهنگیان اختصاص داده‌ام، زیرا می‌دانم تشکل‌ها با کف مدرسه و معلمان ارتباط نزدیکی دارند.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های دکتر نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش که در یک سال و نیم گذشته زحمت‌های زیادی برای نظام تعلیم و تربیت کشید، گفت: یکی از افتخاراتم تحصیل در دانشسرای تربیت معلم و خدمت به عنوان معلم در نظام تعلیم و تربیت کشور است و سطوح مختلف معلمی را طی کرده‌ام، به همین دلیل آموزش‌وپرورش را به خوبی می‌شناسم و آن را دوست دارم. به دلیل همین شناخت و دوست داشتن بود که مسئولیت سرپرستی وزارت آموزش‌وپرورش را با همه مشکلات بزرگی که این دستگاه عظیم پیش رو دارد، پذیرفتم. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که دستگاه تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین دستگاه‌های کشور است و کسی که تصدی این دستگاه را بر عهده می‌گیرد، مسئولیت بسیار سنگینی خواهد داشت، اظهار کرد: یکی از وظایف تشکل‌ها امید دادن است. بن مایع و ذات انقلاب، امید دادن است و مادامامی که انسان امید داشته باشد، به خواسته‌های خود خواهد رسید. رابطه بین امکانات و پیشرفت، یک به یک نیست، اما رابطه بین امید و پیشرفت یک به یک است، لذا آموزش‌وپرورش ما به امید نیاز دارد. ممکن است، جایی امکانات باشد، اما بدون امید با وجود امکانات نیز به خواسته‌ها نخواهیم رسید، لذا امید مهمترین نکته‌ای است که باید بر آن تاکید کنیم و در این راستا باید دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت بیان شود. 

باید شان معلمان حفظ شود و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم 

صحرایی ادامه داد: معلمی مسئولیت سنگینی است و معلم دارای جایگاه ویژه‌ای است، نباید شان معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شان معلم مربوط به ماموریت معلم است، لذا نباید شان معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، بنابراین باید به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت شان معلمان را حفظ و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم و باید رسالت خود را ایجاد و ارتقای شان معلم بدانیم. 

وی با بیان اینکه امام علی (ع) می‌فرمایند، جهل ریشه هر مصیبت و بلایی است و در جایی دیگر می‌فرمایند درد بی‌درمان جهل است، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از جهل است، معلمان مسئولیت رسالت و آگاهی مردم را برعهده دارند، لذا معلمان مسئولیت و جایگاه خاصی دارند، زیرا معلم بر جهل نور می‌تاباند و به همین علت پیکان همه حملات دشمنان به سمت مدرسه است. 

مشکلات نظام و تعلیم و تربیت باید از نگاه مدرسه بررسی شود 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مدرسه و معلم جایگاه ویژه‌ای در حکمرانی آموزش و پرورش دارند، گفت: حکمرانی آموزش‌وپرورش فقط از خیابان سپهبد قرنی تهران میسر نمی‌شود، حکمرانی با خرد جمعی به نتیجه می‌رسد. حکمرانی در آموزش و پروش بدون مشارکت معلمان و خانواده‌ها و شنیدن صدای آنها به سرمنزل مقصود نمی‌رسد. باید مشکلات نظام تعلیم و تربیت از نگاه مدرسه بررسی شود و از جایگاه مدرسه برای آن راه حل ارایه شود، زیرا اگر معلمان همراهی نکنند، هیچ برنامه‌ای قابلیت اجرایی‌سازی پیدا نخواهد کرد. 

صحرایی تصریح کرد: نظام پیشرفت هر کشور در مدرسه شکل می‌گیرد و بر این اساس باید مدارسی را طراحی نماییم که پیشرفت کشور را رقم می‌زند. وزیری خوب است که آموزش‌وپرورش را به مساله اول آن کشور تبدیل نماید و هر کشوری که مساله اول آموزش‌وپرورش باشد، پیشرفت خواهد کرد، زیرا بذر پیشرفت در مدرسه کاشته خواهد شد.

وی در مورد اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بیان کرد: مدرسه قرارگاه تحول است، لذا اجرایی‌سازی سند تحول باید مستقیما از داخل مدرسه شروع شود. به دلیل این که برنامه‌های تحولی آموزش‌وپرورش از ستاد و ادارات شروع می‌شود، معلمان از برنامه‌ها بی‌اطلاع هستند و بر این اساس آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد. 

بیش از ۵۴ میلیون سند مربوط به رتبه‌بندی معلمان بررسی شده است 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که یکی از مسائل فوری و جاری آموزش‌وپرورش رسیدگی به اعتراضات مربوط به رتبه‌بندی معلمان است، اظهار کرد: دولت گذشته به دلیل مشکلاتی که رتبه‌بندی داشت و امروز ما با آن مواجه هستیم، رتبه‌بندی معلمان را به مدت ۳ سال اجرایی نکرد، اما وجود اعضای جوان در شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم باعث شد تا همت کافی برای اجرای رتبه‌بندی ایجاد شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی افزود: بیش از ۵۴ میلیون سند در حوزه رتبه‌بندی معلمان بررسی شده است که این مقدار سند آمار بسیار زیادی است و نشان از کار بزرگی دارد که در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان انجام شده است.

کمک به معلمان از طریق مسیرهای قانونی با بررسی اعتراضات رتبه‌بندی

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با تبیین سیاست‌های این وزارتخانه در خصوص رتبه‌بندی معلمان در سه مسیر، اظهار کرد: رسیدگی به اعتراضات معلمان درباره رتبه‌های اعلام‌شده یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش است که در این مسیر نیز هدف، کمک به معلمان در کسب رتبه‌های خود البته براساس قانون خواهد بود.

صحرایی ادامه داد: کارگروه نظارت تشکیل خواهد شد تا ویژگی های متعارف رتبه‌ها مشخص شود و با هدف صحت‌سنجی و اعتباربخشی، رتبه‌ها سنجیده خواهد شد تا کیفیت رتبه‌بندی افزایش یابد.

برای ایجاد تحول باید معلمان همزمان با توسعه فناوری، به‌روز شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اصلی رتبه بندی بهبود کیفیت مدارس است، لذا باید مسیر رشد معلم را ترسیم کنیم، آموزش‌های خاصی برای توسعه شایستگی‌های معلمی باید برگزار شود و معلم باید دائما به‌روز شود. دانش‌آموزان ما تغییرات بسیاری را تجربه می‌کنند، لذا باید برای به‌روزآوری معلمان در راستای هدایت نسل تلاش کنیم و تا زمانی که این کارها را انجام ندهیم، تحول اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان این که تشکل‌ها در تدوین برنامه هفتم توسعه، به آموزش‌وپرورش کمک کنند، اظهار کرد: برنامه‌های جاری نباید با سندهای بالادستی ابلاغی نظام به آموزش‌وپرورش مغایرت داشته باشد.

اصلی‌ترین دغدغه ما باید نظام تعلیم و تربیت باشد 

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در پایان تاکید کرد: اگر با هم کار کنیم، تکثیر می‌شویم و باید اصلی‌ترین دغدغه ما نظام تعلیم و تربیت باشد، به‌ویژه به کودکان و نوجوانان که در دوره‌ای زندگی می‌کنند که سرعت تغییرات زیاد است، باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به آنها کمک کنیم که در این دنیای به سرعت در حال تغییر، مسیر رشد صحیح خود را پیدا کنند.

گفتنی است، در این دیدار نمایندگانی از تشکل‌های کانون تربیت اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جوان، هیئت هم‌اندیشی بسیج فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جهادی، کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر، کانون مدارس اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان، گروه معلمان فکور و کنگره معلمان انقلاب اسلامی حضور داشتند.

انتهای پیام/

1402/01/18 17:12
بازگشت