کد خبر: 566
تاریخ و ساعت انتشار: 1401/03/29 11:15
منبع: rokhdadshahr.ir

آیا اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان مهر تایید بر نابودی اصفهان است

اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با عنوان نخستین مقصد کمپین ملی "ساختمان پایدار، شهر پایدار" و سومین ایستگاه کمپین ملی" نما هویت شهر ما" در مرکز همایش های "سیتی سنتر" اصفهان 24 و 25 خردادماه با حضور 2 هزار300نفر برگزار شد؛ اجلاسی که به گفته وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان قرار است رنسانسی باشد در شهرسازی و معماری اصفهان.

رخدادشهر: سمیه قنبری - نما و هویت شهری یکی از محورهای اصلی این اجلاس دو روزه بود که به گفته معاون شهردار اصفهان از سال ۱۳۹۰ در شهرداری با تشکیل کمیته سیما و منظر شهری اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

اما با اینکه 10 سال از تشکیل آن کمیته می گذرد . همچنان در سیمای این شهر تاریخی شاهد اتفافات عجیب و غریب هستیم. شاید یکی از اتفاقات خوب مورد نظر معاون شهردار در بحث سیما و منظر شهری ساماندهی تابلوهای برخی از خیابان های شاخص اصفهان از جمله چهارباغ خواجو است که با هیاهوی بسیار توسط شهرداری آغاز و در حال حاضر مانند بسیاری از پروژه های نیمه تمام شهرداری بلاتکیلف به حال خود رها شده است.

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان با سال ها سابقه حضور در مدیریت شهر در اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان دوباره تاکید کرد که "به عنوان شهردار به مردم تعهد داده‌ام که حافظ شخصیت شهر و شهرداری اصفهان باشم، لذا متعهد هستم چیزی به غلط بر قامت اصفهان نپوشانم".

شگفت این که این تعهد شهردار اصفهان در حالی است که طی چهار دهه گذشته هرآنچه می شد به غلط، بر قامت اصفهان پوشانده شده است. 

علی قاسم زاده پس از سال ها مدیریت در حوزه شهری اصفهان حال که بر صندلی شهرداری اصفهان تکیه زده با این پرسش روبه رو شده که آیا باید به دنبال تحقق اصفهان نوین باشد یا نه؟ و آیا اصفهان نوین باید به‌طور کامل شبیه اصفهان قدیم باشد؟

هرچند که ایشان در مقام شهردار اصفهان همچنان مصمم است تا در رسیدن به اصفهان نوین نباید "شخصیت" خود را گم کنیم، ... و هر شهری به اقتضای عناصر هویتی خود شخصیتی دارد".اما نباید از اصفهان 400 سال پیش کپی برداری کرد و باید خلاق بود و اثری در خور برای آیندگان به یادگار بگذاریم. 

محمد نورصالحی، رئیس شورای شهر اصفهان هم در اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با تاکید بر اینکه توجه به ایمنی و هویت بناهای شهری امری الزامی است، گفته: "با پایدار کردن ساختمان‌های جدید، بخش‌های تاریخی شهر نیز باید حفظ شود تا صاحبان و ساکنان پیشین این بافت‌ها به آن بازگردند".

اما رئیس شورای شهر اصفهان نگفت چرا طی سه دهه گذشته مدیریت شهری اصفهان نه تنها تلاشی برای حفظ بافت تاریخی شهر نکرده؛ بلکه با اجرای طرح های غیرقانونی و غیرکارشناسی و اصرار بر ادامه آنها عملا امکان سکونت در بافت های تاریخی واجد ارزش را از ساکنان این مناطق گرفته است. نمونه آن ایجاد گذر آقانور الله نجفی در دل ارزشمند ترین بافت تاریخی اصفهان و آواره کردن بسیاری از ساکنین این بافت تاریخی.

رسول میر باقری، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان گفته که" لازم است در طراحی‌ها و بازآفرینی شهرها به نوعی عمل کنیم که شهروندان نیاز نداشته باشند، برای رفع نیاز خود، زمان زیادی را از بین ببرند." 

میر باقری مخرج مشترک شهر پایدار و شهر تاریخی را تحت عنوان یک شهر ۱۵ دقیقه‌ای تعریف کرده است؛ "شهری که با پیاده روی و یا دوچرخه سواری بتوان طی 15 دقیقه به جوهره اصلی شهر دسترسی داشت."

میرباقری با 25 سال سابقه فعالیت در پروژه های عمرانی و به عنوان عضو فعال نظام مهندسی استان اصفهان باید به این پرسش پاسخ دهد آیا در شهری که بخش قابل توجهی از مسیرهای دوچرخه سواری آن به دلیل غیر استاندارد بودن طی روزه های گذشته جمع آوری شده ؛آیا امکان دسترسی به جوهره اصلی شهر با 15 دقیقه دوچرخه سواری یا پیاده روی که مراد وی است وجود دارد؟ 

آیا اساسا سازندگان و طراحان اصفهان حقی برای شهروندان در فضای شهری قایل اند؟ 

اما حسن ختام اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان برای شهروندان اصفهانی انتخاب مرکز همایش های ستی سنتر به عنوان مکان میزبانی بود .

وقتی مجریان و عاملان طرح های چون مترو، میدان امام علی(ع)، گذر فرهنگی چهارباغ، گذرآقا نجفی؛ تله کابین صفه و... بدون پاسخ گویی نسبت به عملکرد گذشته خود در برخورد با جهان شهر اصفهان به دنبال رنسانس و ساختن اصفهانی نوین بدون کپی برداری از گذشته اند نتیجه این می شود که ستی سنتر اصفهان به عنوان مکانی که خود عامل بر هم زدن بازار زمین در منطقه شهری اصفهان، تحریک تبدیل کاربری اراضی پیرامون، تغییر در نظام سکونت و فعالیت در پهنه مهم اراضی جنوب و شرق اصفهان و به طور کلی تاثیر خارج از برنامه و ارزیابی درسناریوی توسعه شهر – منطقه است به عنوان مرکز میزبانی اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان انتخاب می شود.

ایجاد فشار بر شبکه ترانزیت منطقه ای و ملی به خاطر ترافیک عبوری ملی–منطقه ای–شهری با ترافیک دسترسی این مجموعه و جبران آن با هزینه های عمومی را هم به سایر ویژگی های سیتی سنتر برای میزبانی اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان باید اضافه کرد.

مدیریت شهری اصفهان که بسیاری از مدیران آن سال ها سابقه حضور در شهرداری و استانداری استان اصفهان را در کارنامه دارند و اصفهان امروز با همه خوبی و بدی ساخته و پرداخته دست آنان است. امروز با شعار "اصفهان شهر زندگی" به دنبال رنسانس و تغییر اند؛ حال باید منتظر ماند دید تاثیر این رنسانس در آینده اصفهان چگونه خواهد بود.  

1401/03/29 11:15
بازگشت