کد خبر: 13496
تاریخ و ساعت انتشار: 1405/04/02 12:59
منبع: rokhdadshahr.ir

برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هسته‌ای نداریم

  سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در سوئیس دیداری با گروسی نداشتیم، گفت: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هسته‌ای ناشی از تجاوز امریکا و رژیم صهیونیستی نداریم و در این خصوص هیچ شیوه نامه‌ای وجود ندارد لذا ما روال جاری را بر اساس ان پی تی ادامه خواهیم داد.

رخدادشهر: اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت: ما نه دیداری با گروسی داشتیم و نه برنامه ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هسته‌ای ناشی از تجاوز امریکا و رژیم صهیونیستی داریم. در این خصوص هیچ شیوه نامه ای وجود ندارد. ما روال جاری را بر اساس ان پی تی ادامه خواهیم داد.  در خصوص قطعنامه شورای حکام از کشورهایی که مسئولانه با امریکا و اروپا همکاری نکردند نیز تشکر می‌کنم. رای منفی روسیه چین و نیجر خیلی مسئولانه بود. متاسفانه برخی ها هم رای مثبت دادند. این رفتار دوگانه حتما قابل قبول نیست.

فروش نفت رفع محدودیت شده است

وی در مورد نحوه هزینه کرد اموال آزاد شده گفت: هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد و بحث فروش نفت هم از دیروز رفع محدودیت شده و در مورد سایر دارایی ها هم توضیحاتی از سوی رئیس بانک مرکزی اعلام شد و ما هر طور تشخیص دهیم این منابع را هزینه می کنیم و مهم برای ما این است که به دارایی ها مسدود شده ایرانیان دست پیدا کنیم و آنچه که به ما مربوط است، اطمینان از ایفای تعهد طرف مقابل است.

بقایی در مورد موضع اروپایی ها گفت: آنها به دلیل رفتار خود در این سال‌ها خود را به حاشیه بردند و در مورد برجام و اسنپ بک هم رفتار غیر مسئولانه ای داشتند و اگر میخواهند نقش آفرینی در تحولات داشته باشند، باید رفتار های خود را تغییر دهند و با غر زدن قرار نیست چیزی تغییر کند. همچنین در مورد اظهارات مقامات فرانسوی باید تصریح کنم که این حرف ها لاف زدن است و برخی کشورهای اروپایی عادت کردن خود را از روند های بین المللی به حاشیه برانند و از سوی دیگر اقدام به کارشکنی در روند های جهانی کنند و بهتر است کشورهای اروپایی به همان ارزش هایی بازگردند که خود را مدعی آن می‌دانند از جمله حاکمیت قانون.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد آنچه که در مذاکرات گذشت تصریح کرد: قرار شد مذاکره با یک وقفه ادامه پیدا کند و ما در آن زمان با اظهارات آمریکایی ها مواجه شدیم لذا نشست چهارجانبه ادامه پیدا نکرد و بعد از اظهارات غیرسازنده تبادل پیام از طریق میانجی ها ادامه یافت و در ادامه نتیجه آن را دیدید. از ابتدای تفاهم آتش بس ما شاهد تداوم جنایت های رژیم صهیونیستی در لبنان بودیم در حالی که توقف این جنایات بخشی از تفاهم آتش بس بود و سازوکاری که در مورد آن با حضور طرفین یعنی آمریکا و میانجی گران تفاهم شد نظارت بر حسن اجرای بند یک یادداشت تفاهم و جلوگیری از بروز برخورد های نظامی است و برای جزئیات آن باید بیشتر کار شود و اصولاً موضوع پیچیده ای است که باید با گفت و گو با طرف ها جزئیات پیشتر آن مشخص شود.

وی افزود: جزئیات موضوع معافیت های نفتی ایران نیز توسط خزانه داری آمریکا منتشر شد و از آن لحظه لازم الاجرا است.

بقایی در مورد نقش برخی کشورهای منطقه در تجاوز نظامی به ایران گفت: هر طرفی که به هر نحوی از جمله از اختیار گذاشتن امکانات و سرزمین به این موضوع کمک کرده مسئولیت بین المللی دارد و حتماً این را پیگیری می‌کنیم.

مسأله موشکی هیچ گاه بخشی از مذاکرات نبوده و نخواهد بود

وی در مورد بحث موشکی در گفتگو های ایران و آمریکا گفت: مسأله موشکی هیچ گاه بخشی از مذاکرات نبوده و نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در مورد موضوع هسته‌ای و موضوع رفع تحریم ها منوط به اجرای بند های مشخصی از یادداشت تفاهم در بازه زمانی ۶۰ روزه صحبت می شود ما هیچ گفت و گوی جزیی در سوییس در مورد هسته ای نداشتیم و مواردی به طور کلی مطرح شد و برای شروع این بحث باید دید اجرای تعهدات در یادداشت تفاهم به چه سمت و سویی می‌رود.

وی افزود: طرف ما بر اساس تفاهم ۲۸ خرداد آمریکا است و تعهد در برابر تعهد لذا هیچ تعهدی به صورت یکسویه اجرا نمی شود .

بقایی با بیان اینکه همه لغو تحریم ها بخشی از تعهدات آمریکا است گفت: باید در این مورد در بازه ۶۰ روزه صبحت کنیم و امیدواریم به نتیجه برسیم که شامل تحریم های اولیه ثانویه و شورای امنیت هم می شود.

وی در مورد سفر رئیس مجلس به چین گفت: این سفر قرار است انجام شود و جزئیات آن باید توسط مجلس اعلام شود و فکر می کنم مطالبات جمهوری اسلامی ایران از مجرای دیپلماسی روشن است.

بقایی تصریح کرد: ما باید بتوانیم دسترسی آزادانه به اموال داشته باشیم تا بانک مرکزی بر اساس تشخیص خود آنها را هزینه کند و این نکته را در نظر بگیرید وقتی از اموال مسدود شده صحبت می کنیم بدانیم این اموال متعلق به مردم ایران بوده و امتیازی از سوی آمریکا به ایران داده نشده است.

وی در مورد نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز گفت: هر دو کشور دولت های ساحلی هستند و در جریان سفر آقای قالیباف به مسقط این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و هر دو کشور باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

بقایی در مورد پیش بینی ها برای حضور شهروندان افغانستانی برای حضور در مراسم تشییع پیکر رهبری شهید گفت: تدابیر لازم اتخاذ شده و هر اقدامی برای تسهیل این موضوع لازم باید دریغ نخواهیم کرد.

وی در مورد آینده روابط تجاری ما با کشورهای منطقه گفت: این روابط نمی‌تواند بدون تاثیر پذیری از تحولات چند ماه اخیر باشد و این آسیب هایی که از برخی کشورهای منطقه به ما تحمیل شد در حافظه تاریخی ملت ما ثبت شده و انتظار داریم این کشورها از هر فرصتی برای جبران این رفتار ها استفاده کنند و تجربه تلخ تجاوز آمریکا و همراهی کشورهای منطقه را نمی‌توانیم فراموش کنیم اما موضوع حسن همجواری و تعامل با کشورها هم برای ما یک اصل است.

طی سی روز از توافق نهایی نیروهای آمریکا باید از منطقه پیرامونی ما خارج شوند

بقایی افزود: طی سی روز از توافق نهایی نیروهای آمریکا باید از منطقه پیرامونی ما خارج شوند و جزئیات آن باید در بازه زمانی ۶۰ روزه مورد بحث قرار گیرد همچنین در یادداشت تفاهم هم تاکید شده آمریکا به نیروهای خود در زمان مذاکرات اضافه نکند و این را ما حتماً نظارت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش دیگری از نشست خبری هفتگی خود با اشاره به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به عمان گفت: این سفر در راستای تقویت مناسبات ایران و عمان است و با توجه به اینکه روابط ما با عمان بسیار ممتاز است و مواضع عمان در جریان جنگ رمضان بسیار مسئولانه بود، این سفر انجام شده و با توجه به نقش عمان برای پیش برد فرایند های دیپلماتیک دیدار هایی در چارچوب سفر رئیس محترم مجلس و وزیر خارجه پیش بینی شده همچنین موضوع تنگه هرمز و ادامه هماهنگی ها در مورد مدیریت این آب راه هم بخشی از این سفر است که قرار است گفت و گو هایی در این خصوص انجام شود.

تشکیل چهار گروه در غالب کمیته عالی یادداشت تفاهم برای پیگیری تفاهمات با مشارکت میانجی ها 

وی در مورد ادامه مذاکرات فنی در سوئیس گفت: چهار گروه در غالب کمیته عالی یادداشت تفاهم برای پیگیری تفاهمات با مشارکت میانجی ها تشکیل شده و هر وقت لازم بود در حین انجام تعهدات جلساتی را برگزار خواهند کرد تا بر نحوه اجرا نظارت داشته باشند.

بقایی در مورد پی‌گیری حقوقی جنایات جنگی آمریکا و رژیم صهیونی در جنگ رمضان و جنگ دوازده روزه گفت: از همه امکانات خود برای اجرای عدالت استفاده می‌کنیم و این یک موضوع مجزایی از مذاکرات است و همه بخش ها از جمله قوه قضاییه نیز در کنار وزارت خارجه این موضوع را جدی از گذشته دنبال می‌کنند./

انتهای پیام/

1405/04/02 12:59
بازگشت