کد خبر: 12666
تاریخ و ساعت انتشار: 1404/07/24 14:05
منبع: rokhdadshahr.ir

ضرورت هم‌افزایی بخش خصوصی برای توسعه گردشگری ایران

نشست روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با محوریت «هم‌افزایی بخش خصوصی برای توسعه گردشگری بین‌المللی ایران» روز پنجشنبه 24 مهرماه به میزبانی اتاق بازرگانی در اصفهان برگزار شد.

رخدادشهر: در این نشست، جمعی از مدیران ملی و استانی حوزه گردشگری بر ضرورت همکاری نهادهای دولتی و خصوصی استفاده از تجربیات بین‌المللی و ایجاد نهادهای حمایتی مشترک در مسیر توسعه پایدار گردشگری کشور تأکید کردند.

توسعه گردشگری نیازمند اعتمادسازی و تصویرسازی جهانی است

مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست گفت:گردشگری بزرگ‌ترین جریان انسانی جهان است و نقش آن در تحقق عدالت اجتماعی، تبادل فرهنگی و توسعه اقتصادی کشورها غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه بیش از یک‌میلیارد و چهارصد میلیون نفر در جهان بدون واسطه سفر می‌کنند، افزود: گردشگری به بخشی از زندگی مردم جهان تبدیل شده است و ایران نیز باید سهم خود را در این جریان جهانی افزایش دهد.

شجاعی  با تاکید بر اینکه تصویرسازی صحیح از ایران در بازارهای هدف عامل اصلی جذب گردشگران خارجی است و افزود:کشورها با روایتگری درست توانسته‌اند اعتماد گردشگران را جلب کنند. ما نیز باید با برنامه‌ریزی ملی و همکاری جدی بخش خصوصی، مسیر جذب گردشگر و سرمایه را هموار کنیم.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های مشترک با کشورهای جنوب آسیا و اقیانوسیه خبر داد و گفت:هدف ایجاد بسترهای جدید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه گردشگری اشتراکی است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران: 

گردشگری نجات‌بخش اقتصاد ملی است

 سید مصطفی موسوی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت:صنعت گردشگری یکی از ظرفیت‌های تحریم‌ناپذیر کشور است که می‌تواند نقش نجات‌بخش در اقتصاد ملی ایفا کند.

وی با اشاره به جایگاه تاریخی اصفهان افزود:هویت اجتماعی و فرهنگی اصفهان سرمایه‌ای ارزشمند برای معرفی ایران است. اگر نگاه اقتصادی به گردشگری اصلاح شود، این صنعت می‌تواند موجب گردش ثروت و توسعه متوازن در کشور شود.

موسوی با تأکید بر لزوم ایجاد شبکه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی گفت:اتاق ایران می‌تواند زمینه‌ساز دیپلماسی گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای منطقه باشد. همچنین ظرفیت گردشگری سلامت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

موسوی ضعف در داستان‌پردازی برای جاذبه‌های تاریخی را یکی از چالش‌های اصلی دانست و اظهار کرد:در بسیاری از کشورها، روایت‌ها و افسانه‌ها عامل جذب گردشگران‌اند. ما نیز باید روایتگری را در معرفی میراث خود تقویت کنیم.

 رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ارومیه: 

باید از تجربه کشورهای موفق بهره ببریم

 مهرداد سعادت، رئیس کمیسیون گردشگری، سرمایه‌گذاری و اقتصاد هنر و ورزش اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این نشست با اشاره به درآمد ۶۰ میلیارد دلاری ترکیه از گردشگری در سال ۲۰۲۴ گفت: درآمد گردشگری ترکیه از کل حجم تجارت خارجی ایران بیشتر است. ما نباید چرخ را از نو اختراع کنیم، بلکه باید از تجربیات و فناوری کشورهای موفق بهره ببریم.

سعادت پیشنهاد کرد یکی از نشست‌های آتی کمیسیون‌های گردشگری در استانبول برگزار شود تا زمینه تبادل تجربه و تعامل مستقیم با فعالان موفق صنعت گردشگری فراهم گردد.

 به گزارش خبرنگار رخدادشهر، وی همچنین با تأکید بر ظرفیت‌های اصفهان گفت: اصفهان می‌تواند به برند جهانی گردشگری ایران تبدیل شود. پیشنهاد می‌کنم ساختمانی نمادین از اصفهان در استانبول ساخته شود تا معرفی‌کننده این شهر تاریخی به گردشگران بین‌المللی باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ارومیه در ادامه از نحوه برخورد با گردشگران در مبادی ورودی کشور انتقاد کرد و افزود: گردشگر با ارز وارد کشور می‌شود و باید با احترام و درک اهمیت حضورش مواجه شود. ضروری است آموزش و فرهنگ‌سازی میان نیروهای مرزی و پلیس به‌طور جدی دنبال شود.

 رئیس جامعه هتلداران ایران:

 هم‌افزایی، کلید توسعه گردشگری است

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران، ضمن قدردانی از میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:اصفهان تنها یک مقصد گردشگری نیست، بلکه برند گردشگری ایران در جهان است.

 وی با تأکید بر لزوم همکاری میان تشکل‌های گردشگری و اتاق‌های بازرگانی افزود:ما رقیب هم نیستیم؛ باید با هم‌افزایی، شفافیت و تقسیم کار مشخص، موانع توسعه گردشگری کشور را برطرف کنیم.

حمزه‌زاده  تشکیل صندوق حمایت و توسعه گردشگری با محوریت بخش خصوصی،ایجاد بیمه تخصصی گردشگری برای پوشش تاسیسات و مراکز اقامتی و تأسیس شورای راهبردی مشترک میان تشکل‌های گردشگری و کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی را پیشنهاد کرد.

وی تأکید کرد:چنین نشست‌هایی زمینه‌ساز همدلی و همگرایی بیشتر فعالان صنعت گردشگری است و می‌تواند مسیر توسعه پایدار این صنعت را هموار کند.

1404/07/24 14:05
بازگشت