کد خبر: 10187
تاریخ و ساعت انتشار: 1402/08/30 15:00
منبع: rokhdadshahr.ir

روز بدون کیف؛ ساختن خاطره‌هایی شاد و ماندگار در مدرسه

 دانش‌آموزان ابتدایی امروز در «روز بدون کیف» به جای مطالعه کتب درسی به فعالیت های مهارتی دیگر پرداختند و با انجام کارهای عادی روزانه، خاطره‌ای به‌یادماندنی همراه با دوستان و معلم برای آنها به جای ماند.

رخدادشهر: آموزش و پرورش ۲۸ آبان اعلام کرد که دانش‌ آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه بدون کیف به مدرسه می‌روند. براین اساس، دانش‌آموزان ابتدایی امروز ۳۰ آبان را بدون کیف و کتاب در مدرسه به امور آموزشی و مهارتی پرداختند و در واقع روزی شادتر از سایر روزهای تکراری مدرسه برای آنها محسوب می‌شد.

در واقع به گفته مسئولان، در روز بدون کیف آموزش تعطیل نمی‌شود و با توجه به ساحت‌های تربیتی فضای بیشتری برای بازی و یادگیری، پرداختن به مهارت‌های مختلف، خلق تجارب جدید و... برای دانش‌آموزان فراهم‌ می‌شود.

روز بدون کیف و کتاب که مانند یک جشن برای کودکان برگزار شد، هر کدام مهارتی را در نظر گرفتند و براساس آن با هم‌کلاسی‌های خود مشغول انجام آن به صورت گروهی و گاهی هم تک نفره شدند.

دانش‌آموزان از انجام کاردستی تا پخت غذا و دوخت لباس‌های کوچک را در برنامه اوقات فراغت خود قرار دادند و پس از انجام این اقدامات در حیاط مدرسه به انجام بازی‌های گروهی مشغول شدند.

برخی دیگر از این دانش‌آموزان با پوشیدن لباس‌های سنتی و محلی با شاهنامه خوانی، اجرای سرودهای و شعرهای محلی و اجرای تئاتر همکلاسی‌های خود را سرگرم کردند.

همچنین برخی از اولیا هم در این مراسم شرکت کردند و خوراکی‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان به همراه خود آورده بودند تا جشن آنها کامل شود.

 شادی کودکان با انجام کارهای مهارتی

یکی از این والدین درباره برگزاری این روز به خبرنگار ایرنا گفت: دخترم از ۲ روز پیش برای امروز هیجان بسیاری داشت، او از من خواست که برای همکلاسی‌هایش کیک درست کنم و همچنین در این مراسم همراه او باشم.

وی افزود: برگزاری این روز دانش‌آموزان را از روزمرگی خارج کرد و به آنها حس نشاط و حتی توانایی در سایر امور به جز درس خواندن را هم داده است.

همچنین یکی از دانش‌آموزان دختر کلاس سوم دبستان درباره برگزاری روز بدون کیف گفت: امروز بهترین روز امسال است، ما امروز را قرار نیست بیکار باشیم اما می‌توانیم با کارهای مختلف به جز درس خواندن خوشحال باشیم.

وی افزود: معلم به ما گفت که پارچه‌های مختلف را با خود بیاوریم و پارچه چهل تیکه درست کنیم، همینطور اینکه شعر بخوانیم و کارهای گروهی انجام دهیم.

یک دانش‌آموز پسر کلاس چهارمی هم درباره این روز گفت: امروز قرار نیست مثل هر روز فقط درس بخوانیم و خسته شویم. روز بدون کیف را با دوستانم در حیاط مدرسه گذراندیم و انواع بازی‌های گروهی را انجام دادیم.

همچنین یک دانش‌آموز پسر کلاس سومی درباره اقدامات این روز بدون کیف گفت: ما وسایل مختلفی برای کاردستی همراه خود آوردیم و من قورباغه درست کردم. برخی از دوستانم هم چیزهای دیگری درست کردند. کار بعضی خوب و بعضی‌ هم قشنگ نشد اما خیلی به ما خوش گذشت.

یک معلم درباره چگونگی برگزاری این روز گفت: از شب قبل انواع بازی‌های با خلاقیت را جست‌وجو کردم تا امروز این کودکانم بتوانند یک روز شاد و مفید را پشت سر بگذرانند.

وی افزود: شوق این دانش‌آموزان برای امروز خیلی زیاد بود بنابراین باید برای ایجاد هیجان و نشاط در برنامه روزانه خود، انجام مهارت و آموزش به صورت بازی و سرگرمی را قرار دهیم تا نتیجه بهتری حاصل شود.

 روز بدون کیف یعنی تجربه نوع دیگری از یادگیری

معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز در حاشیه مراسم روز بدون کیف در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره این روز و علت برگزاری آن، توضیح داد: کتاب درسی به صورت یک سنت بسیار قابل احترام است و معلم باید متوجه شود که کتاب درسی فقط یک ابزار محسوب می‌شود و این معلم است که باید در جهت کسب شایستگی‌های پایه در دوره ابتدایی موقعیت یادگیری خلق کند و وابسته به کتاب نباشد.

وی افزود: معلم باید خلاق باشد و در ۶ ساحت تربیت بتواند خلاقانه موقعیت یادگیری ایجاد کند. وقتی کتاب درسی از میز دانش‌آموزان حذف شود که در واقع هدف روز بدون کیف است، معلم دیگر نگران بودجه بندی کتاب درسی و کمبود زمان نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این روز معلمان برای بخش‌های مختلف تربیت دانش‌آموزان برنامه ریزی می‌کنند و شبیه به زندگی واقعی دانش‌آموزان است و مهارت‌هایی را کسب می‌کنند که انتظار داریم پس از آموزش عمومی به این موارد توجه شود.

 تاکید وزیر آموزش وپرورش بر تکرار برنامه روز بدون کیف

نجفی درباره تعداد دفعات روز بدون کیف برای دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی، گفت: وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد این برنامه بیشتر تکرار شود اما تصور می‌کنم باید در وهله اول این برنامه را به طور کامل برای معلمان تشریح کنیم تا معلم در جریان قرار گیرد و تعدادی موقعیت یادگیری به او پیشنهاد دهیم و او الگو را دریافت کند.

معلم باید فضای یادگیری که در روز بدون کیف است را در طراحی آموزشی یک هفته خود یا حتی ۲ هفته یک بار بگنجاند، اکنون در دوره متوسطه روزبدون کیف و کتاب یعنی همان اردوهایی که انجام می‌دهند اما در دوره ابتدایی دانش‌آموزان به دلایل شرایطی که دارند کمتر به اردو می‌روند و روز بدون کیف یعنی تجربه نوع دیگری از یادگیری که به زندگی واقعی نزدیک است

وی افزود: اگر روز بدون کیف و کتاب زیاد تکرار شود مشکلی ندارد اما اکنون آنقدر معلمان به کتاب درسی عادت کرده‌اند بخصوص در پایه‌های پنجم و ششم که دائم نگران عقب افتادن از زمانبندی کتاب درسی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: معلم باید فضای یادگیری که در روز بدون کیف است را در طراحی آموزشی یک هفته خود یا حتی ۲ هفته یک بار بگنجاند، اکنون در دوره متوسطه روزبدون کیف و کتاب یعنی همان اردوهایی که انجام می‌دهند اما در دوره ابتدایی دانش‌آموزان به دلایل شرایطی که دارند کمتر به اردو می‌روند و روز بدون کیف یعنی تجربه نوع دیگری از یادگیری که به زندگی واقعی نزدیک است.

ایرنا نوشت، نجفی درباره اینکه برخی از مدارس این طرح را اجرا نکردند، گفت: درباره روز بدون کیف طرحی که از سوی ادارات آموزش و پرورش منطقه معرفی می‌شود، معمولاً در ۹۰ درصد مدارس اجرا می‌شود و شاید برخی جاها اجرا نکنند که توصیه ما اجرای آن است.

وی افزود: اگر این برنامه قوی باشد، معلم به استقبال آن می‌رود. وظیفه ما این است این برنامه را آنچه که هست معرفی کنیم و بگوییم چه اثراتی دارد و سپس معلم به سمت آن می‌رود.

انتهای پیام/

1402/08/30 15:00
بازگشت